torstai 9. toukokuuta 2013

Brno Pisteajopäivät - 500+1 kierrosta

Eilen päädyin Tsekkeihin varsin pitkän matkan jälkeen Belgiasta. 1200km tuli autoa ajeltua ja maat vaihtuivat matkan aikana muutamaan otteeseen. Perille, reilun 700 000 asukkaan metropolialueelle, tuli kuitenkin päästyä. Ilma Tsekeissä on vielä varsin lämmin ja tänään nousi jälleen lämpätila yli 25 asteen. Viikonlopuksi onkin ennustettu sateista ja viilenevää säätä, joten mielenkiintoista nähdä mitä vaikutuksia tällä on ratakilpailuihimme.

Brnon velodromi on hyvin Helsingin Olympiavelodromin kaltainen betoninen, 400 metriä pitkä rata, jossa on  radan päällä katos. Pienellä sateella voitaneen siis ajaa, koska rata ei kastu. Ja toisaalta sateen sattuessa rata kuivunee nopeammin, koska siihen ei suoraan sada. Rata itsessään on parhaat päivänsä nähnyt, mutta huolenpidon ansiosta varsin hyväkuntoinen kuitenkin.

Kilpailuohjelmassa on viisi 40km pisteajoa. Perjantaina ja lauantaina ajetaan kaksi pistaria tunnin tauolla ja sunnuntaina yksi, etappikilpailun päättävä, pisteajo. Kilpailurytmi on varsin tiukka ja viime vuotiset muistikuvat ovat varsin reippaassa vauhdinpidossa. Voittajan keskivauhti taisi viime vuonna olla yli 48,5kmh. Vauhti tosin pysyy korkeana paremmin, koska kisassa on perinteisesti yli 50 lähtijää.

Kilpailut ovat kukin, viimeistä lukuunottamatta, 100 kierrosta. Välikirejä ajetaan kymmenen kierroksen välein. Kierroksien 50 ja 100 kireissä jaetaan tuplapisteet. Viimeisen päivän viimeinen kiri, se 501. kierros, takaa voittajalle erittäin moninkertaiset pisteet. Kilpailussa myös annetaan miinuskierroksia pääjoukon kärjestä jääneille kuskeille. Systeemi on siis sama kuin pariajossa. Ensimmäisenä ratkaisee millä kierroksella olet kilpailussa ja seuraavana pisteet.

Kilpailun taso tulee olemaan tänäkin vuonna kova. Ennakkotiedotteen mukaan kilpailuissa on mukana useita viime talven MM-mitalisteja, Maailman Cup -osakilpailuvoittajia, EM-mitalisteja sekä 6-päivän ajoissa menestyneitä kuskeja. Viivalle on ainakin astumassa ainakin Tsekit Martin Blaha ja Jiri Hochman, jotka ovat myös madisonin hallitsevat Euroopan mestarit, iki-nuori 42-vuotias, Tsekin hallitseva maantiemestari, Milan Kadlec ja heidän kova Dukla Praha joukkueensa. Tämän lisäksi mukana on Puolasta ratamaajoukke, Itävallan Andreas Graf, Tsekin Jakub Filip, Unkarin maajoukkue, Slovakian maajoukkue ja lukematon joukko isäntämaan kuskeja.

Itselläni ei ole suurempia tavoitteita kilpailussa, mutta jokaisella etapilla olisi tarkoitus heilua mukana kärjessä ja löytää tie irtiottoryhmiin. Irtioton kautta omaa sijoitustaan on mahdollisuus nostaa paremmin verrattuna yksittäisiin välikiripisteisiin, etenkin kun kiri vaihe on aina sen 500-600 metriä ja kirijöitä sen verran paljon, että moneen kiriin ei ole omissa jaloissa rahkeita tuhlattavaksi.

Lopuksi todettakoon, että odotan mielenkiinnolla ensimmäisiä ratakisojani sitten tammikuun lopun. Tuntuma voi olla alkuun vähän hakusessa, mutta jos jalka pyörii niin eihän siinä sitten muuta kuin pisteitä kalastelemaan.

-M

Ei kommentteja: