tiistai 20. elokuuta 2013

Kello ei valehtele

Pitkään odoteltu paluu ratapyörän päälle on ohi. Varusteita ei vielä ole nakattu Gent-Brugge -kanaalin pohjaan, mutta kaikki aikanaan. Toisaalta lieneekö se varusteiden vika, että niiden käyttäjä kulutti kellon mukaan aikaa kierroksiin liian kauan? Itse en voi tuohon kanaaliin hypätä, koska kyltti kieltää sinne menemisen. Pyörän pudottamista kieltävää kylttiä ei ole.

Ei päivä radalla oikeastaan ollut niin kauhea kuin prologimme antaa ymmärtää. Ajaminen ei oikeastaan sattunut juuri ollenkaan, takaa-ajoasentoon pääsi helposti, mutta ainoa ongelma oli noin 14% puutos vauhdissa. Hauskaksi asian tekee se, että 2km vedot kestivät hyvä pintaisella, erittäin lämpimällä, sisävelolla reilun kymmenen sekuntia enemmän kuin kesäkuisella Kupittaalla.

Ongelma juurtaa sairastelujaksoon, joka osui elokuun alkupuolelle. Kävin tämän toteamassa myös kisoissa viime viikonloppuna, jossa helpolla radalla, helpossa kisassa olin suorittanut oman osuuteni neljänkymmenen minuutin jälkeen. Hapenotto ei toimi. Toisaalta eipähän hengästy. Tietenkin olisi mukavaa, että pyrkiessä omiin maksimaalisiin suorituksiin toimisi maksimaalinen hapenottokykykin niissä rajoissa joissa se toimi vielä keskellä kesää.

Onneksi ratakisoihin on aikaa vielä liki parikymmentä päivää. Sinä aikana on mahdollista saada hapenotto toimimaan ja kenties jopa parantaa sitä hieman. Jotta kolmen viikon kuluttua ei tarvitsisi itkeä, että "hapenotto ei pelannut"-virttä lähdetään suorittamista ratapyörän päällä nyt parantamaan myös taloudellisuuden kannalta. Pitäisi siis löytää rentoutta ajamiseen, saada jalat liikkeelle ja toisaalta sitä kautta myös hengitystä pelaamaan.

Hyvänä puolena huonossa päivässä radalla, tai ei se oikeastaan ollut niin huono, hemmetin hidas vain, oli se, että pääsi ottamaan tuntumaa kisarataan. Siinä missä osa radoista on helppoja ajella varsin neutraalien muotojen takia oli Gentin rata huomattavasti vaikeampi itselleni. Pitkät suorat ja lyhyet, jyrkät kaarteet olivat tänään pienoinen haaste. Harjoittelu jatkuu radalla torstaina ja perjantaina. Huomenna tarkoitus ajaa maantietä ja edetä Vo2max availun merkeissä. Motivaatiotahan tuo kellonaikojen hitaus nostaa mukavasti, koska kärsimys pyörän päällä loppuu kuitenkin sitä nopeammin mitä nopeammin ajaa!

Ketju poikki!

-M

Ei kommentteja: