torstai 3. lokakuuta 2013

GP Wien, päivä 1

En jaksa tätä tarinaa aloittaa valittamisella. Jää positiivisempi kuva kaikenkaikkiaan käteen. Sanotaan nyt vaikka lyhyesti, että kun käy yksin kisaamassa tottuu siihen, että asiat menevät oman tahdon mukaisesti. Porukassa liikkuminen vaatii selkeästi totuttelua, ja toisaalta Belgiassa totuin joukkueen kanssa siihen, että hommat oli hoidossa. Aina.

Itse kisoihin. Siinä missä Gentin rata kolmisen viikkoa sitten oli tietyllä tavalla haasteellinen pitkine suorineen ja lyhyine kaarteineen on Wienin rata kuin donitsi. Kurvia vaan jatkuu ja jatkuu ja suorat ovat melko lyhkäiset. Ajamiseen tämä vaikuttaa mielestäni siten, että kurveissa ajo on rauhallisempaa, pyörien ajolinjat suorempia ja toisaalta suorilla kuskit kasaantuu nopeammin kirien/iskujen jälkeen takaisin yhdeksi porukaksi.

Ensimmäinen ajopäivä piti sisällään kilometrin aika-ajon ja pisteajon. Pistari oli suorana finaalina, koska muutama osanottaja oli jäänyt pois ja näin ollen viivalle saatiin tasan 24 kuskia.

Kilometrillä ei ollut suurempia tavoitteita. Ajaa tienkin mahdollisimman kovaa, mutta koska kyseessä sprinttikuskien matka ei sijoituksista ollut realistista ajatella edes ajaa. Sain ihan kohtuullisen, omantasoiseni, ajon aikaiseksi. Lähtökierros, ja -kiihdytys, ovat valitettavan hitaita, mutta viimeiset 750m tuli puolestaan tasaisella vauhdilla ilman hyytymisiä. Aika oli 1.09.1, joka saattaa olla paras ajamani.

Kilometrillä lienee välitysten tarkastelua luvassa, koska matkavauhdissa kampikierrokseni ovat 126-128rpm tasoa. Toisaalta lähdön hitautta ei voi enää hidastaa enempää. Löytyisikö vastausta sittenkin rullilta, joilla voisikin koittaa nostaa aika-ajoasennossa peruskierrosten tasoa tuolta 120-125rpm tasosta vaikkapa viidellä, tai jopa kymmenellä kierroksella.

Pisteajo oli illan päättävä laji ja matkaa oli 40km. Kirejä tuohon matkaan mahtuu 16 kappaletta. Lähtölistalta löytyi kovia, voisiko jopa sanoa maailman parhaita, ratamiehiä; Itävallan Andreas Graf (UCI ranking 1.), Andy Müller, Patrik Konrad, Tsekistä Dukla Prahan miehistöä (josta tosin toinen osa oli Kiinassa ajamassa maantiekisoja), Italiasta parikuskia, Unkarin kova Kristjan Lovassy ja tietenkin Puolan kärkikaksikko.

Tiesin jo ennakkoon, että kireihin en pysty kisassa menemään kuin korkeintaan kerran, jos tulee vauhdilta hiljaisempi kiri, johon eivät kärkinimet lähde. Odottelin vain rauhassa sopivaa ryhmää, jossa päästä koittamaan ylösajoa ja saada kartutettua pistetiliä 20 pisteellä.

Kilpailun alkupuolella olin mukana muutamassa hatkayritelmässä, mutta noin 50 kierroksen jälkeen pääsin mukaan seitsemän kärkiajajan ryhmään, jolla lähdimme kierrosta yrittämään. Pahalta tuntui ja kerran putosinkin ryhmästämme, kun vauhtia laitettiin kampiin oikein todenteolla. Saimme kuitenkin pääjoukon ajettua kierroksella kiinni, joten ei muuta kuin suuta auki ja happea haukkomaan. Ihan en tajua miksi ryhmämme ajoi väkisin pääjoukon kiinni kierros ennne kiriä, koska olisimme saaneet kiriä pisteistä ja emme olisi joutuneet heti ylösajon jälkeen suoraan välikiriin. No, nähtävästi taktisia puutteita ilmenee muillakin kuskeilla.

Loppukisan keskityin varmistelemaan maaliin pääsyä pääjoukossa kuitenkin siten, että en missaisi yhtään mahdollista irtiottoa. Samalla seurailin kokoajan tulostaulua, että oma sijoitus ei pääsisi muuttumaan muiden kuskien kiripisteiden myötä. Pitkän, vähän turhankin pitkän, 40km jälkeen oli miellyttävää huomata, että loppusijoitus oli kahdeksas.  Vauhtiakin oli ollut karvan alle 50kmh, joten vallan mainio ilta.

Vaikka kahdeksas sija on vasta kahdeksas sija niin olen silti siihen todella tyytyväinen. Seuraava askel on koittaa kehittää sitä huippunopeutta kireihin, jotta uskaltaisi lähteä kiripisteistäkin taistelemaan. Kahdeksannen sijan myötä sain myös 38 UCI-ranking pistettä joilla karsitaan Maailman Cupiin. Karsintarajan ollessa 30 pistettä voisi sanoa, että meni varsin mukavasti.

Tänään ohjelmassa illan päätteksi 15km scratch. Kilpailusta tulee todella erilainen tietenkin pistariin verrattuna. Lopussa vaaditaan vauhtia, joten eiköhän se ole aamuverran jälkeen välityksen kasvattamisen paikka yhdellä pykälällä.


Ketju poikki,
-M

Ei kommentteja: