lauantai 23. elokuuta 2014

Syyskauden avausta kohti

Kohta pari viikkoa päässyt treenailemaan syyskauden treenejä. Maantiellä on ollut mukava painaa viimeiset pari viikkoa menemään ja tuntuma maantieajamiseen alkaa olla taas hyvä. Kisat jatkuvat ensi viikolla, joten parin ratatreenin kautta lähdetään taas herättelemään myös ratajalkoja.

Viikon alussa palailin Belgiaan, jossa sateinen, kylmä ja harmaa maa toivotti minut omalla tavallaan tervetulleeksi. Onneksi olen päässyt tekemään täälläkin pari hyvää perusajotreeniä, joten luottavaisin mielin palailen taas radalle. Eilen kävin tekemässä, kovan sateen takia sisällä, hyvän 5x6min vetotreenin, jossa jokainen veto meni läpi +115rpm. Tosin välitys oli melkoisen pieni ja tavoitteena olikin vain ajella 20 sekunnin kierroksia, joten vauhtia ei ollut, mutta kierroksia kylläkin.

Jalat ovat pyörineet mainiosti viime aikoina. Viime lauanataina ajelin 120 kilometrin maantielenkin, jossa keskikierrokset päätyivät 105 kierroksen lukemiin. En ole koskaan ollut kovinkaan hyvä pyörittäjä, vaan enemmänkin (yli-)isoilla tuumilla runnoja, joten mieltä lämmitti, että tuohonkin on tullut kesän mittaan muutosta. Toki tuo muutos tarkoittaa omalla kohdallani sitä, että kun kampikierrokset laskevat 80-90rpm tasoon alkaa ajaminen tuntumaan todella vaikealta.

Vaikeuksia lienee siis tänään tiedossa, tuulisen päivän, kermiksessä. Lähiseudulla on sopivasti kilpailua tarjolla, joten mukaan koittamaan jalkojen kestävyyttä. Edellisestä maantiekisasta (Estonia Cycling Weekend) alkaa olla pian jo kolme kuukautta. Lienee siis syytä käydä välillä nauttimassa maantiekilpailusta. Tavoitteena on saada jalkoihin hieman tuntumaa kisavauhdista, mutta olla ajamatta itseään kovinkaan loppuun. Eli voi olla, että viime syksyltä tuttuun tapaan käyn ajamassa tunnin, jonka jälkeen hyppään rullille jatkamaan. Toisaalta riittävän isossa porukassa, sopivalla reitillä voi huoletta ajella koko matkan läpi.

Ratakisat jatkuvat ensi viikolla Grenchenissa, Sveitsissä Track Cycling Challenge -kilpailussa. Kovia nimiä viivalla aina Elia Vivianista alkaen. Grenchenin kisasta tarkemmin infoa lähempänä. Grenchenistä jatkan omniumin jälkeen suoraan Saksaan, jossa ohjelmassa heti perään toinen omnium. Järjestäjältä puuttui yksi kuski viivalta, itseltäni puuttui majoitus ja ruokailut, joten kysyntä ja tarjonta kohtasivat mainiosti tässä kohtaa. Kahden peräkkäisen omniumin ajaminen neljään päivään on todella kova setti, mutta levon jälkeen sitä saattaa olla taas vahvempi. Tai sitten ei.

Ketju poikki,
-M


Ei kommentteja: