maanantai 23. helmikuuta 2015

DNF

Kauden ensimmäinen maantiestartti on takana ja tuloslistalla komeilee nimen edessä kolmen konsonantin karu yhdistelmä. Onneksi on helmikuun loppupuoli ja treeniä vasta takana yhdeksän viikkoa. Muuten asia saattaisi harmittaa nykyistä enemmän.

En ole ennen aloittanut kauttani helmikuussa, ainakaan maantiellä. Belgiassa onneksi pakkasyön jälkeen päästiin ajamaan kuivassa, mutta melkoisen tuulisessä säässä. Kilpailureitti oli mitä parhain kermisreitti, jossa kuuden kilometrin kierroksella oli pyörätien leveystä baanaa, paljon peltoaukeaa, yksi lyhyt jyrkähkö mäki ja pienen palan verran mukulakiveäkin. Tuohon kun yhdistetään vielä aina reipas vauhti oli hyvän kilpailun ainekset ilmassa.

Oma kilpailuni alkoi kovin tahmeasti, joka saattoi johtua myös laiskasta verryttelyinnostani. Kova tuuli repi porukkaa hajalle heti ensimmäisestä kierroksesta alkaen. Oma kilpailuni vaikutti jo hetken verran hyvältä, kun vajaan tunnin ajon jälkeen pääsin iskeytymään pääjoukon hajotessa ensimmäiseen, noin kolmenkymmenen ajajan, ryhmään. Iloa kärkiryhmässä ei tainnut kestää puoltakaan minuuttia, kun  lyhyeen mukulakivimäkeen tultaessa ei pystynyt seuraamaan enää kärjen vauhtia.

Päivä jatkui parin minuutin verran kakkosryhmässä. Muutaman vetovuoron kävin kärjessä kääntymässä, jonka jälkeen pieneen jyrkkään mäkeen tultaessa jalka oli tyhjä. Siis ei mitään pientä hiipumista ja roikkumista porukan hännässä, vaan jalka oli ihan kunnolla tyhjä. Aika siistiä toisaalta. Tietysti olisi ollut kiva ajaa pidempäänkin.

Itseään pettää niin monella tapaa. Esimerkiksi itse löysin paljon hyviä puolia keskeytyksestä. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa se, että jalat eivät mennee ollenkaan niin tukkoon tunnin ajamisesta kuin mitä ne olisivat menneet kahdesta tunnista. Ja näin ollen huomiset ratatreenit lienevät paljon miellyttävämmät kun jalka toimii edes jotenkin.

Huomisesta alkaa tosiaan rataviikko. Neljä päivää pitäisi ajaa kovia treenejä radalla, jonka jälkeen viikonloppuna vähän kermistä päälle. Toivottavasti kelit ovat hyvät ja ratatreenien päälle pääsee vielä ulos jauhamaan toviksi.

Ketju poikki,
-M

Ei kommentteja: