lauantai 18. heinäkuuta 2015

Kilpailut 14.7 & 17.7

Taas on aika vierähtänyt kellossa parilla päivällä ja väliin mahtuu myös muutama kilpailu. Viime sunnuntain kilpailun jälkeen oli seuraava kermis vuorossa jo tiistaina. Melko pieni kisa, jossa vain 70 kuskia helpolla reitillä. Hatkaan oli hyvää yritystä, mutta ratkaisevan irtioton onnistuin missaamaan. Kuitenkin läpi kisan välillä vähän töitä kärjessä, joten hyvää jalkojen tyhjentelyä 120km verran.

Tiistain kisan 31. sija tuli uusittua eilen, perjantaina, kun vuorossa oli aavistuksen isompi kermis, huomattavasti tuulisemmalla reitillä. Reitti oli lähes kolmion muotoinen, joten tuuli osui todella moneen kohtaan, josta toki kertoo 44kmh keskinopeuskin 120km kisalle. Kisan alku oli todella vaikeaa itselleni ja lukuisten kolarien värittämää. Tunnin kohdalla alkoi tasainen pudotusajo tuuleen, joten loppua kohti menokin hieman rauhoittui.

Eilisessa kermiksessä oli sellainen erityinen piirre, että pääjoukko ajoi yli kahden minuutin päässä olleen irtioton kiinni. Hatkassa oli reilu kaksikymmentä kuskia, mutta saimme isolla porukalla hyvän vedon pyörimään lähes 30km ajaksi pääjoukon kärkeen, joka tuottikin tulosta, kun viitisen kilometriä ennen maalia ajoimme irtiottoryhmän takaisin pääjoukkoon. Lopussa kirittiin hieman, mutta ei ollut päätä mennä maalisuoralla kärkeen rynnimään. Kolmannessa rivissä maaliin ja sillä hyvä.

Belgiassa on tätä jaksoa vielä pari päivää jäljellä. Jalat alkavat olla jo melko raskaat, mutta sehän se taitaa tämän setin tarkoitus olla. Tällä hetkellä on käynnissä treeniviikot, joilla koitetaan pohjustaa syksyn ratahommia. Elokuussa onkin vuorossa vain muutama kermis, rataleiriä ja syksyn ratakauden avaus. Valitettavasti toki ohjelman rytmitys ei tänä vuonna sallinut osallistumista SM-ratakilpailuihin tänä viikonloppuna, mutta kyse on kuitenkin asioiden priorisoinnista. Omalla kohdallani kauden parhaan kunnon pitää olla esille elokuun viimeisestä viikonlopusta lokakuun puoliväliin ja EM-kisoihin. Kahtena viime vuotena kunto on ollut parhaimmillaan juuri lokakuussa, joten tähän samaan luotetaan jälleen. Etenkin maantiekauden painottuminen myöhäisempään ajankohtaan verrattuna pariin aikaisempaan vuoteen voi olla juuri se lisä, jota rata-ajaminen on kaivannut syksyisin.

Kuten edellinen kappale kertoi Belgiassa tämä jakso on kuitenkin päättymässä ja mikäli sää sallii ajan SM-radan toisen osan 31.7-2.8. (Tai oikeastaan kolmannen, koska meillä SM-rataa on maaliskuussa 2pv ja heinäkuussa 1+3pv, mikä on tietty hiukan outoa, koska kuskejakaan ei ole kuin kourallinen). Maanantaina lienee kuitenkin vielä viimeinen kilpailu Belgiassa, jossa tavoitteena on tietysti ajaa täysi 120km, ja toisaalta parantaa tuota valitettavaa 30-35 sijojen sarjaa, jota tässä nyt kerätään.

Väsyttää. Ulkona tuulee. Lenkkeilemään.

Ketju poikki,
-M

Ei kommentteja: