maanantai 20. helmikuuta 2017

Calin MC ajettu

Olipahan huono päivä.

Pahinta oli se, että ajo kuitenkaan ei tuntunut kovinkaan pahalta.

Erittäin valitettavaa ja noloa olla maailmancup kisan viimeinen noin heikolla ajalla.

Eka tähän päivään. Verra oli hyvä, tein rennon aerobisen aloituksen, tiukan anaerobisen vedon ja pari lyhyttä kiriä. Olo oli ihan kelpo ennen kisaa. Kampi oli liian pystyssä asennossa starttiportissa, mutta vain muutaman millin. Lähtö oli ihan kelvon tuntuinen. Sain väliaikainfoa, että eka kierros oli yli 20". Koitin kiihdyttää ja korjata ajon rytmiä. Ehkä kahden kierroksen jälkeen aloin jo hyytyä. Lopussa tuntui, että pyörä vielä liikkui vaikka vauhtia ei ollut. Jaloissa ei kuitenkaan tuntunut pahalta. Happoa ei ollut kertynyt. Ajon jälkeen kävelin kierroksen rullailun jälkeen pois paikalta ilman kummempia tuntemuksia. Paitsi vitutus.

Eka 125m kesti 12,665 kun se viime keväänä kesti 12,546. Eroa tuli tuossa ekalla 125m matkalla 0,1". Se ei vielä ole katastrofi, mutta vaihe 125-250m, eli ekan kierroksen loppu, on se, jossa ongelmat tällä hetkellä on. En vain saa vauhtia kisoissa nyt vedettyä siinä ylös. Eli kun pitäisi repiä putkelta kurvin alkuun, kurvin läpi kiihdyttäen ja tt-asentoon siirtyen. Se ei vaan toimi.

Sen jälkeenhän, kun tuo 250m oli ohi ajo vain hyytyi hyytymistään. Toinen kierros oli vielä 14,5" ,mutta vimpat kaksi kierrosta veivät aikaa 15,4" ja 15,9" sekuntia. Loppuaika siis 1.06.108.

Eihän tässä nyt näin pitänyt käydä. Parisen viikkoa sitten Tanskassa ajoin 0,3" hitaammin kylmässä hallissa. Tänään tuo oli loppuaika ja sen kanssa on elettävä. Aika on huono. Olen siihen ja itseeni pettynyt. Parempaan olisi pitänyt pystyä. Ajossa on tällä hetkellä ihan hyviä komponentteja useita. Valitettavasti ne eivät vain natsaa kohdilleen.

Kausi saattaa jatkua vielä yhdeksän viikon päästä olevalla MM-kilsalla. Meillä lienee riittävät pisteet sinne. Toisen kerran peräkkäin siis lienemme saavan 1km MM-paikan. Valitettavasti ei jaksa innostua yhtään, koska tänään oli vain niin surkea suoritus.

Kiitos yhteistyökumppaneille siitä, että pyörä, osat ja varusteet ovat sitä luokkaa, että niistä ei tarvitse jossitella!!

Virheen alku ja juuri.

Noin 10kk sitten, kun tätä kautta aloiteltiin lähdettiin kehittämään ajon heikkouksia ja samalla vahvuudet (viimeinen 500m) jätettiin aikalailla pienelle huomiolle. Riski oli tiedossa kyllä. Eli se, että hermostollinen voima ja kiihdytyksessä vaadittava teho/nopeus eivät kehity toivotulla tavalla ja samalla vahvuudet ajossa saattavat heikentyä. Ja näinähän tässä on tainnut päästä käymään. Ainoa poikkeus on lyhyt jakso ennen viime kesän rata SM-kisoja, joissa treenattiin pidempää, kun tavoitteena oli edetä kohti EM-kisoja.

Treeniviikkoja on aikalailla tämän reissun jälkeen jäljellä kahdeksan ennen MM-kisoja. Niitä lähdetään ajamaan läpi herätellen aiemmin vahvoja ominaisuuksiani samalla starttiin panostaen. Lentävä 200m on talven aikana parantunut kuitenkin, joten voimaa/nopeutta on tullut lisää. Se ei nyt vain tällä(kään) kertaa realisoitunut kisasuorituksessa onnistumisena.

Tiedossa on siis muutama pitkä lenkki, kynnystreeniä, ja tuskaisen mittaisia anaerobisia vetoja paikaltaan lähtien.

Huono retki tuli tehtyä - ja kaikenlisäksi sitä on vielä kohtuuttoman paljon jäljellä.

Kattellaan,
-M

Ei kommentteja: