perjantai 26. helmikuuta 2016

MM Lontoo: päivä 2

Toiset treenit radalla takana. Ei voi kyllin korostaa kuinka mukavaa on ajaa 250m radalla. Vaikkakin Lontoon rata on tätä nykyä varsin kulunut on ajaminen sillä silti mukavaa. Radalla on vielä treeneissä lämpötila 21-22C välissä, joten meno ei ole myöskään liian hikistä.

Aikanaan päässyt ajamaan Lontoossa radan avajaiskilpailuissa. Helmikuussa 2012 ajettiin World Cupia täällä ja olin itse ajamassa omniumin ja pistarin karsintoja. Ja karsintoihinhan homma myös jäi. Vähän väärässä paikassa väärään aikaan. Silloinkin.

Tänään treenissä painettiin isolla välityksellä menemään lyhyitä lentäviä vetoja. Ajatkin painuivat alle 30"/500m , mutta jos eilinen treeni kertoi jotain missä mennään kertoo tämä päivä paljon vähemmän. Toisaalta takana on kaksi hyvää treenipäivää joissa 3000m ja 2500m vetoja takana. Ideaalitilanteessahan matkat vähenee kokoajan ja vauhdit kasvaa...

Elämä ilman huoltajaa tai joukkueenjohtajaa arvokisoissa on kohtuullisen orpoa. Ja välillä työlästä. Velolta kontillemme on matkaa yli 300m suuntaansa. Ja kun kaikki tarvikkeet kantaa ennen ja jälkeen treenin edestakaisin tulee kävelymatkaa kiitettävästi. Sen lisäksihän on tietysti vielä pyörän laittaminen ennen ja jälkeen treenin. Harjoitusten aikana ei joudu enää vaihtelemaan välityksiä niin paljon etteikö sitä itse ehtisi tehdä. Ja tietysti huoltaja / joukkueenjohtaja on myös tärkeä juttuseura valmistavien päivien aikana.

Sen verran kilometrejä jo takana, että hyviä huoltajia tullut nähtyä useampikin. Viime syksyn EM-kilpailuissa Antero Aarnio oli yksi parhaimmista huoltomiehistä koskaan. Aikaa riitti koko joukkueelle ja huumori oli menossa mukana. Harjun Reiska Urheiluliitosta on taatusti yksi tarkimpia huoltomiehiä mitä voi olla. Ja elää myös isolla tunteella kisoissa mukana. Ja se tunne tarttuu myös ajoon. Tietysi Urheiluliitosta Janni on kiertänyt kanssani yli 15 GP-kisaa, joten aikalailla rutiinilla hoituu treeni- ja kisapäivät joukkueenjohtajien kokouksineen ja lajeihin valmistamiseen. Neljä vuotta sitten Lontoossa Aron Paavo hoiti joukkueenjohtajan hommat aivan viimeisen päälle. Kisaohje oli kainalossa taatusti yötä päivää ja kaikki vastaukset löytyivät joko kisaohjeesta tai takasivuilta johon ne oli valmiiksi jo etsitty. Kilpailuhommat ovat kovin helppoja kun matkassa on hyviä joukkueenjohtajia/meksuja.


Huomenna hommat jatkuvat parilla startilla treenivuoron lopussa, jonka jälkeen pääsen toivottavasti ulos ajelemaan maantielenkkiä. Kovin paljon tylsempi vaihtoehto on katsella rullilla kun radalla ajetaan treenejä.

Hyviä palasia ajossa useita; jalat kiertävät pienillä tuumilla kivasti, voimaa on myös isomman välityksen liikuttamiseen, ajoasento tuntuu hyvältä, rata on muodoltaan helppo...

Katsotaan kuinka käy!

Ketju poikki!
-M

Ei kommentteja: