Nyt tulee erittäin lyhyt raapustus ensimmäisestä ajopäivästä Puolassa. Yhteenvetona voisi sanoa, että olen hyvässä kunnossa, mutta tässä seurassa se tarkoittaa kuitenkin huonoimman kuskin roolia.
Miesten omniumissa on alkanut olympiakarsinta-aika. Seuraavat kaksi vuotta GP-kisoista kerätään pisteitä, jotta päästään maailman cup-kisoihin, joista saatujen pisteiden perusteella jaetaan parhaille Euroopan kiintion mukaiset kahdeksan (8!!) maapaikkaa olympialaisiin. Jos sanon, että täällä on mukana kuusi olympiamaata niin en liene hirveän väärässsä. Vain Ranska ja Venäjä puuttuu, mutta listalta löytyy Tanska, Iso-Britannia, Saksa, Belgia, Hollanti, Italia, Puola ja Ukraina. Taso on siis kova.
Tavallaan on turhauttavaa hävitä lajeja, ja tapella selviytymistä vastaan ryhmälähdöissä. Toisaalta juuri tälläisessa kilpailussa oman tason mittaaminen onnistuu kaikista parhaiten. Parhaat on mukana, joten jos pärjäät niin olet parhaimpien joukossa, jos et pärjää niin lisää treeniä myllyyn. Helppoa? Kyllä!
Päivän kilpailut alkoivat omniumin karsinta-ajolla, jossa 15km pisteajolla setvittiin 24 kuskia omniumiin. Luotin helppoon jatkoon pääsyyn seitsemällä kiripisteellä, mutta pääsinkin niukasti oman ryhmäni viimeisenä ajamaan omniumia. Pisteajossa pitää ajamisen lisäksi keskittyä tilanteen laskemiseen, ja tällä kertaa en sitä tehnyt.
Omniumin ekassa lajissa, 15km linja-ajossa, lähdin turhan pienellä välityksellä liikkeelle, joka koitui kohtalokseni 2km ennen maalia, kun pääjoukko karkasi edestäni pois. Osa kilpailutaitoa on myös oikeiden välitysten valinta. Itseasiassa en edes tiedä miksi en vaihtanut valmentajani kanssa suunniteltuun kisavälitykseen. Ehkä ajattelin, että jalat säästyisivät pienemmällä tuumalla, ja toivoin samalla, että puolituntia aiemmin päättynyt karsinta painaisi muidenkin jaloissa. Ei ehkä auttaisi olettaa, vaan tehdä kuten suunniteltu.
Omniumin toisessa lajissa ajoin oman ennätykseni 4km takaa-ajossa. 4:46,905 on itselleni hyvä aika, vaikkakin tavoitteena oli ajaa 4:45 tuntumaan. Toisaalta aika kertoo siitä, että kunto on ihan hyvä. Toki on hyvä kertoa, että tuolla ajalla irtosi sija 22/24 tämän kertaisessa kilpailussa. Eli kertoo kivasti tasosta, mutta jälleen mitä loistavin mittari muihin kuskeihin.
Omniumin välissä kävin urakoimassa 30km pisteajon. Lähinnä siksi tänä viikonloppuna täysi ohjelma kahteen päivään, että viikon päästä Italiassa saisi itsestään kunnolla irti. Pistarissa jäin kerran väärään porukkaan, joka lopulta jäi niin pieneksi, että saimme -20pts. Hetkeä myöhemmin olin ylösajamassa pääjoukkoa viiden kuskin kanssa, mutta kunto loppui kesken ja paria hetkeä ennen kuin olisin päässyt pääjoukkoon jouduin luovuttamaan ryhmästämme. Kisa maaliin sijoituksella 18, joka ei tietenkään lämmitä johtuen miinuspisteistä ja siitä, että en pystynyt osallistumaan yhteenkään kiriin.
Ajamisen kanssa on ollut pientä ongelmaa täällä. Itä-Eurooppalaiset kuskit ajavat huomattavan levottomasti radalla verrattuna keski-Euroopan maiden kuskeihin. Siihen kun yhdistää sen faktan, että taso on kova, ja ehkä vähän itsekin hyväksynyt asian, että ei tule pärjäämään, on ajaminen ryhmässä ollut huonoa. Turhan usein päädyn oman vetoni jälkeen porukan perälle istuskelemaan, jossa ei ole ollenkaan niin levotonta kuin pääporukassa. Toki sieltä nousen aika-ajoin ylöspäin, mutta 24 kuskin kisassa irtiottoihin pääseminen on mahdotonta perältä, ja irtiotot ovat kuitenkin se mihin oma ajamiseni vielä radalla perustuu.
Omniumin pudotusajossa kulminoitui huono ajotuntuma, -fiilis, ja -taito. Olin ihan hyvällä paikalla alareunassa, kun tultiin ekaan pudotukseen, mutta oma kaistani ei vetänytkään loppuun asti ja ekana pois. Vauhti on kova tietysti pudotusajoissa, mutta kyllä fakta vain on se, että oma ajotaito ei ole sellainen, että pystyisin pudotusajoja ajamaan hyvin. Treeniähän se vain vaatisi, mutta kenenkäs kanssa treenaat...Ei se tietenkään ole pelkästään treenin puutteesta kiinni. Sitä joko osaa tai ei osaa ajaa ahtaassa muodostelmassa kovaa samalla tarkkaillen omaa sijoitusta. Itse en tätä taitoa hallitse. Mutta on hieno katsoa niiden ajamista, jotka osaavat ajaa pudotusajoa kunnolla.
Huomenna jatkuu kisat omniumin lopuilla lajeilla ja linja-ajolla. Kisakuulumisia twitterissä ja tarinaa täällä jahka Puola vaihtuu Liettuan, Latvian, Viron ja Helsingin kautta Turuksi.
Ketju poikki,
-M
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti