perjantai 30. lokakuuta 2015

EM ohi vol2 - palautteeseen vastaaminen

Sain edelliseen blogitekstiini hyvän kommentin käyttäjältä Timo Luostarinen. Kiitos Timo!

Timon viesti oli julkinen, joten lisään sen tähän alkuun ja kirjoittelen omia ajatelmiani alle.

"Moi Mika

(1) Mielenkiinnolla seurasin EM-kisoja. Kaikilla matkoilla taso on hirmuisen kova. Sprintin karsinnassa 10 miestä ajoi alle 10 sekunnin, 4 km:llä piti puristaa alle 4.20 päästäkseen jatkoon jne. Meidän sprintterimme ei olisi pärjännyt naisten sarjassa, vaikka ajoi alle 11 sek. Ilahduttavinta meikäläisittäin oli havaita vauhtisi kilsan viimeisellä kierroksella. 


(2) Helposti tulin miettineeksi miten Suomen joukkue oli kisoihin valmistautunut. Kun samaan aikaan pikaluistelijat tiedottivat monen viikon jääleireistä valmistautuessaan tulevaan kauteen, ajattelin kuinkahan paljon ja miten ratajoukkue on hionut kuntoaan jollain sisäradalla. On selvää, että lajikunto ei nouse kuin runsaalla harjoittelulla sisävelolla. Hieman uskallan epäillä, että meillä tämä asia ei ihan yhtä hyvällä mallilla ole kuin pikaluistelijoilla.


(3) Kun blogissasi kirjoitat miettiväsi lähteäkö joulukuussa tarjottuihin kisoihin, niin missä ja mitä varten voit parempaa harjoitusta saada? Kirjoittamasi perusteella näyttää siltä, että täyden vauhdin harjoitusta ei ole ollut riittävästi, koska kirjoitat liian suurista välityksistä. Viime kesänä velolla SM - kisoissa kiinnitin huomiota siihen, että monet kokeneetkin ajajat sortuivat liian suuriin "tuumiin". - Harjoituksilla oikeat välitykset löytyvät, ja kisoissa pitää uskaltaa luottaa siihen etteivät treeneissä "löytyneitä" välityksiä pidä nostaa (tunnetko joskus pettyneesi liian pieniin "tuumiin" kisoissa?).
 

Hyvää ratapyöräilykautta Sinulle. Timo"

Kappale 1 - Olen samaa mieltä, että taso on tällä hetkellä kova. Ja olympialaisten lähentyessä taso on kovempi arvokilpailu arvokilpailulta (EM - 3 MC - MM). 1km, 4km, pisteajo ja scratch eivät ole kuuluneet enää vuoteen maailman cup -ohjelmaan, jossa ajetaan vain henkilökohtaisista lajeista omniun, sprint ja keirin. Johtuen maailman cup-ohjelman supistumisesta jää em.lajeille vain kaksi arvokilpailulähtöä vuoteen, eli EM- ja MM-kilpailut. Kova taso on toisaalta se, johon meidänkin rataohjelmamme tulisi pyrkiä. Toistaiseksi olemme siitä vielä kaukana.

Kappale 2 - En voi ottaa muiden ajajien valmistautumiseen kantaa, mutta omasta puolestani voin sanoa, että kauteni oli rakennettu täysin EM-kilpailuja silmällä pitäen.

Ennen EM-kisoja ohjelmassani oli ratakilpailuja maaliskuusta alkaen vähintään kerran kuussa, poikkeuksena huhtikuu, jolloin TS-kortteliajot Turussa olivat etusijalla. Ajoin kuudessa kansainvälisessa GP-kilpailussa (johon en Helsinki GP:ta laske) ja ohjelma rakentui syyspainotteisesti, jotta arvokilpailuissa olisi mahdollista suorittaa parhaalla mahdollisella tavalla.

Valitettavasti sairastelu, ja virheet harjoittelussa kauden aikana, eivät vieneet kehitystä eteenpäin odotetulla tavalla. Ohjelma oli kuitenkin hyvä ennen EM-kilpailuja, joten siitä suorittamiseni ei jäänyt kiinni. Ainoa muutos, jos sellainen olisi ollut mahdollista tehdä, olisi tietysti ollut EM-kisoja edeltävän viikon viettäminen radalla.

Voin siis sanoa, että suoriuduin kisoista sillä tasolla, jolle oli mahdollitsa oman ohjelmani ja budjettini puitteissa päästä. Valitettavasti sillä ei vain tuon enempää saa kansainvälisissä kilpailuissa aikaiseksi.

Kappale 3 - Täyden vauhdin harjoituksia radalla jäi kauden aikana uupumaan useita kappaleita. Tilanne on Turussa harjoiteltaessa vaikea, koska täältä ei tahdo oikein löytyä apureita radalle.

Vauhdit ovat kansainvälisissä kisoissa nousseet viime vuosina reippaasti. Etenkin EM-kisojen linja-ajo, yli 54kmh, keskinopeudella, oli tästä mainio esimerkki. Välityksiä pitää periaattessa kasvattaa, jotta noista vauhdeista on mahdollista iskeä / kiriä. Kauden aikana ajoin lukuisia kilpailuja pykälää, tai kahta, pienemmällä välityksellä ja oma pyöritykseni ei riitä loppukirivaiheeseen, jos ajan, esimerkiksi EM-kisoissa käyttämääni välitystä pienemmällä välityksellä. Toki tästähän päästään kivasti siihen, että lisää treeniä kovilla kierroksilla...

Kilpailuvauhtia saisi taatusti jalkoihin joulukuun kilpailuissa. Ratapyöräilykausi kuitenkin ajoittuu nykyään todella vahvasti huhtikuusta lokakuuhun, jonka jälkeen ohjelmassa on yksittäisten GP-kilpailujen lisäksi vain 6-päivän ajoja ja maailman cup-kilpailut. Kausi painottuu aiemmaksi johtuen maailman cup -karsinnan ajasta, joka ajoittuu huhtiikusta syyskuun puoliväliin.

Kiitos palautteestasi vielä kerran. Mukavaa, että joutuu haastamaan itseään välillä miettimään asioita tarkemmin ulkopuolisen palautteen ansiosta.

Ketju poikki!
-Mika

Ei kommentteja: