tiistai 8. maaliskuuta 2016

Lyhyt analyysi kisoista

Ollut kovin raskaat viimeiset kolme tai neljä päivää. Aikalailla koko kroppa on särkenyt ja olo on ollut melkoisen tyhjä. Sinänsä tätä vähän osasin odotellakin, joten samapa tämä. Toisaalta tuossa ehti yli neljännesvuoden lataamaan ajatuksia vain yhteen kilometriin, joten nyt on hyvä katsella myös mitä ympäristössä on sinä aikana tapahtunut - Joulu ainakin oli!

Palataan viime torstain kilometriin ( johon lienen palaavani vielä useasti) ja sen pikaiseen analyysiin.

Kilpailussa siis jäin viimeiseksi. Sitä en tainnut edes viime kertaisessa blogissa mainita. Toisaalta vähän koin, että se on kaikille melko selvää. Ikävä kyllä tämä on Suomen tasoa kansainväisessa ratapyöräilyssä. Valitettavasti vielä 1km ja 4km ovat lajeja, joissa kello kertoo julmasti erosta.

Kilpailun kierrokset sujuivat seuraavasti (suluissa EM-2015 kilometrin kierrokset):

Välitys: 53x14

1)  20.016  (20,954)
2)  14.296  (14.757)
3)  14.776  (14.987)
4)  15.553  (15.540)

ja ajat eri mittauspisteissä olivat:

250m)  20.016  (20.954)
500m)  34.312  (35.711)
750m)  49.088  (50.698)
1000m) 64.641  (66.238)

Tissottiminigin analyysiaikoja kilometriltä katsottaessa oli helppo todeta ongelman olevan yhä ensimmäisellä kierroksella ja vielä tarkemmin ensimmäisillä 125 metrillä. Olin kilpailussa ainoa, joka ei ajanut alle 20" aloitusta ja yksi niistä kolmesta, jotka eivät alittaneet 19" ensimmäisellä kierroksella. Miesten omniumissa ensimmäinen kierrokseni kestäisi vertailun, mutta toisaalta kestävyyskuntoni tuskin tätä nykyä. Mark Cavendish ajoi kilometrin 0,1" nopeammin omniuissa, joten ei se ole niin helppoa maailman huipullakaan.

Kilpailun jälkeen on tullut paljon neuvoja mitä nyt pitäisi jatkossa tehdä. On ehdotettu, että heivaa ratatouhut kokonaan ja maantielle ajamaan kesäksi, josta sitten talvella voisi taas miettiä rataa. On ehdotettu kilometrin aika-ajoon panostamista. On ehdotettu 4km aika-ajon kehittämistä kv.tason vertailuun kestäviin aikohin (4.30.) ja omniumin ajamista vielä ainakin vuoden verran. On todettu, että kyllä nykyinen systeemisi (jossa kaikkea ympäri vuoden) toimii ja jatkat samaa vain.

Niin.  Onhan tuossa joka suuntaan pointtinsa. Taisi olla 4km SE-mies, joka totesi odottavansa 4.30 lähelle menevää aikaa 4km:lla varsin pian. Onneksi taitaa sen SE:n haltijalla olla hyvä hengityskapasiteetti, jos meinaan alkoi henkeä pidättäen odottamaan ;) Mutta kyllähän se niin on, että 4km aika-ajon kun saisi kulkemaan, pidettyä noin 1.05.5 perustason kilsalla voisi omniumit mennä paremmin. Kausikin olisi mahdollista jakaa siten, että alusta 3kk panostaisi 4km harjoitteluun, jonka jälkeen voisi tehdä välianalyysin ja miettiä miten jatkaa seuraavat 4kk kautta.

No, samapa tuo. Nyt täytyy ensin alkuun päästä tämän kilsan ylitse. Se ottanee vielä kotvan tovin. Sitten tarvitsee pystyä vahvistamaan yhteistyökumppaneiden verkostoa. Esimerkiksi etulevyn rooli on radalla aika-ajoissa merkittävä, enkä voi sitä aina olla Helsingistä erikseen lainaamassa kilpailuihin. Samoin rataharjoitteluni taitaa kaivata tehomittaria kaverikseen. SRM on mahdottomuus, mutta ehkäpä Stages, Polar tai Garmin tarjoavat vaihtoehtoa tuonne puolelle.

Kiitos vielä kerran kaikille kilometrin kisaan tsempanneille ja sen jälkeen onnitelleille. Oli hieno huomata kuinka paljon mielenkiintoa kilometri loppupeleissä keräsi. Blogia on viimeisen noin viikon ajan ladattu 250-600 kertaa päivässä, joten lukijoita on ollut myös todella paljon!

Ketju poikki - palataan joskus!

-M

Ei kommentteja: