keskiviikko 2. maaliskuuta 2016

MM Lontoo: päivä 7 - viimeinen päivä ennen kisoja

Tänään ei päässyt enää radalle harjoittelmaan, joten rullilla tuli suoritettua päivän lyhyt pyörittely. Klossien säätöä tuli myös taas harrastettua, koska jostain syystä tämän hetken klossi+poljin -yhdistelmä ei vain löydä sellaista asetusta, joka ei kipeyttäisi huomattavasti paikkoja. Ratkaisu on onneksi helppo: Shimano.

Sitten huomiseen. About 15.00 alkaa kilpailut täällä. Valitettavasti meidät ajatetaan UCI Ranking -järjestyksessä, joka tarkoittaa itselläni lähtemistä melkolailla kuuman ryhmän tuntumassa. Koitamme vielä tähän vaikuttaa, koska ei ole hauskaa, että 65" kuski on 60-61" kuskien välissä, kun ajetaan mitaleista.

Fiilis on aika hyvä. Kisapäivä on tietysti kisapäivä, mutta kilsa on siitä helppo, että sen ruipasee aina menemään. Hyvät lämmittelyt alle, renkaisiin ilmaa ja viivalle. Paljon enemmän kaksipäiväinen omnium, kuuden lähdön kera, rasittaa henkisesti kuin tämä ajo.

Paljon on kyselty aikatavoitteista. Lähdetäänpä liikkeelle kansallisesta kärjestämme kilometrin matkalla:

1) Mika Hämäläinen, 1.04.900
2) Jyrki Tujunen, 1.05.639
3) Risto Aaltio, 1.05.706
4) Mika Simola, 1.06.238

Ajoin oman ennätykseni 4,5kk sitten EM-kilpailuissa Grenchenissa. Kansallisen tilastomme kolmen kärkeä miehittää todella kovan luokan ratakuskeja, joiden ajatkin siitä myös kertovat. Tulee siis suhtautua suurella kunnioituksella aikoihin, joita he ovat ajaneet!

On puhuttu, että SE pitäisi pystyä täällä ajamaan. Tietysti pitäisi! Se nyt on sanomattakin selvää, että jos ollaan arvokisoissa ei mikään muu kuin paras mahdollinen suoritus ole riittävää. Realismi tulee kuitenkin ottaa huomioon. EM-kisoista on aikaa vain 4,5kk ja omasta ennätyksestäni pitäisi pystyä leikkaamaan 1,339 sekuntia pois. Jos se olisi noin helppoa niin meillä tehtäisiin kilometrin Suomen ennätyksiä melko useasti.

Toisaalta tavoitteenani on ajaa kovaa. Siihen viimeiset kuukaudet on käytetty, vaikkakaan siirtymä kestävyyskuskista nopeusominaisuuksia vaativan lajin puolelle ei ole ollut täysin kivuton voi todeta, että treeneissä on onnistuttu hyvin a se tehty mitä on mahdollista tässä ajassa tehdä. Sanotaan, että jos ajan huonommin kuin 1.05.750 on suoritus huono. Jos ajan 1.05.250-750 on suoritus kelpo. Alle 1.05.250 voisi olla hyvä tulos ja alle 1.05 mentäessä voisi olla tyytyväinen suoritukseen.

EM-kilpailuissa kierrosaikani olivat:
20.954
14.757 - väliaika 500m 35.711
14.987 - väliaika 750m 50.698
15.540 - loppuaika 1000m 1.06.238

Tuosta voi huomenna seurata helposti missä mennään! Jos ajo onnistuu hyvin on ensimmäinen kierros 20,5", toinen 14,4" (500m - 34,9"), kolmas 14,7" (750m - 49,8") ja viimeinen 15,4". Tekisikö tuo nyt sitten yhteensä 1.05.2 loppuajaksi?

Kovaltahan tuo loppuaikatavoite kuulostaa, mutta jos sitä ei voi ääneen sanoa niin tuskin sitä myöskään voi saavuttaa. Kuten sanottua se pyörä ei ihan helpolla liikahda itselläni edes tuohon 1.06 vauhtiin, joten kyllä tuossa huomenna saa ihan kunnolla painaa menemään.

Pyrin päivittämään blogin myös kisan jälkeisenä iltana. Valitettavasti pyörien pakkaaminen yms vievät aikaa jonkin verran, joten Twitterin puolelta löytynee ensi fiilikset ajosta. Ja tuossa pari kappaletta sittenhän ne tuli kirjoitettua.

Kiitos kaikille tsempeistä ja kannustuksesta. On ollut hieno huomata, että taustalla on tukea! Ilmeisesti huomista iltapäiväsessiota ei televisioida. Koitamme saada kilometrin kuvattua ja laitettua nähtäväksi mahdollisimman pian!
Kisojen jälkeen sitten arvioidaan tulosta, sekä harjoittelua, ja analyysin perusteella jatketaan matkaa kohti syksyn EM-kilpailuja.

"Have a great race my friend"

-M

Ei kommentteja: