Pro:n aika-ajosatula on yllättävän hyvän tuntuinen myös aggressiivisessa asennossa. Liukuesteet, jos siihen vielä saisi... |
Aloitetaan eniten kiinnostavalla aiheella: Nurmijärvi GP:lla.
Nurmijärven 170km maantiekilpailu jäi omalta osaltani 100km mittaiseksi. Eipä tuossa sen kummempaa draamaa ollut. Vähän alkoi vain jalka painamaan, joten oli parempi pudottautua pois kuin väkisin kinnata menemään. Keskeytys tietysti ärsyttää aina, mutta tässä oli ajatuksena se, että jalat eivät menisi kovinkaan tukkoon ennen 10 päivän kuluttua olevaa GP Minskia.
Nurmijärven kilpailu ajettiin mukavalla 85km reitillä. Vähän oli nykytasoon nähden turhan kumpuilevaa maastoa, mutta toisaalta tarkoitus oli hakea ärsykettä, joka ei olisi kuten normitreenit tai rata-ajo. Kisaaminen oli itsessään ihan hauskaa. Vähän iskuihin mukaan ja mäkien ajelua. Noin 80km kohdalla saatiin hyvä viiden ajajan ryhmä kärkeen, josta 100km kohdalla pudottauduin pois. Ryhmä meni vielä maaliin asti muutaman takaata tulleen vahvistuksen kera, joten jos kestävyyskunto olisi riittänyt olisi ainakin ollut oikeassa ryhmässä. Jos...Olisi...
Kaikkea ei taida voida näillä edellytyksillä saada. Kun koittaa viikkoon treenata salia, radalla voimaa, nopeutta ja nopeuskestävyyttä tulee vain lauantain kisa liian nopeaan yhteen viikkoon. Jalka oli vähän painava viikon treeneistä, joka ei tietenkään auttanut itseäni. Sen verran, etenkin tuollainen yli 100km menevä maantiekunto on kadonnut, että pitäisi olla omassa hyvässä kuntotilassa, jotta voisi edes helpohkon pitkän kisan päästä maaliin. Ongelmahan olisi ratkaistu sillä, että ajaisi kerran viikkoon 4-5h lenkin, mutta kuten sanottua kaikkea ei taida voida saada.
Rata-aikajoasentoa koitettu muokata vauhdikkaampaan suuntaan |
Ratatreenit ovat menneet Kupittaalla kelvosti. Jos oli Falun vaikea paikka talvella valmistautua MM-kisoihin niin sitä on myös Kupittaa GP-kisoille. Tuuli hidastaa/nopeuttaa yli kierroksen mittaisia vetoja epätasaisella rytmillä ja toisaalta niissä vedoissa joissa pitäisi saada maksimivauhteja aikaiseksi jää nopeudet kovin alhaisiksi pinnan ja olemattoman kaltevuuden takia. Toisaalta melko rajusti kiristettyjen arvokisarajojemme takia ulkomaan leireille ei myöskään tule tällä hetkellä rahaa. Tällä mennään siis!
Keskiviikkona 18.5 alkaa GP Minsk. Huomisesta alkaen on seitsemän päivää hioa kuntoa. Ajatuksena on se, että Minskiin tehdään enemmän töitä nopeusominaisuuksien kanssa, kestävyyden kustannuksella ja Minskin jälkeen painetaan kaksi viikkoa takaa-ajotreeniä ennen seuraavaa GP:ta. Kaikkea kun ei taida voida saada...
Onneksi kelit ovat suosineet ulkoharjoittelua ja huomenna pyörään asentuu Toni & Toni Cyclesin avustuksella hankittu Stagesin ratakampi. Suurin apu tulee sisällä vastuksella tehtäviin vetoihin jo
iden kontrollointi on ollut aiemmin vain tunteen ja kampikierrosten varassa.
Käy tykkäämässä Bioracer Suomesta! |
Ketju poikki!
M
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti