maanantai 21. huhtikuuta 2014

Ensimmäinen jakso takana

17 viikkoa sitten alkoi valmistautuminen uuteen kauteen. Nyt on ensimmäinen jakso kautta takana ja ohjelmassa seisoo viisi päivää lepoa. Hiukan lintsaan viidestä päivästä, koska lauantaina olen viivalla Hirvensalon-ajoissa.

Ensimmäinen 17 viikkoinen on ollut vaihteleva. Hikisiä sisätreenejä trainerilla, kaksi viikon rataleiriä, kahdeksan maantiekilpailua ja viitisen viikkoa maantiekilometrejä Belgiassa. Jakson päättyminen tuli kannaltani erittäin hyvään kohtaan. Kuoppa, jota harjoituksissa ja kisoissa on kaivettu kasvoi viime viikon aikana sen verran syväksi, että edes hyppäämällä ei päivänvaloa näkynyt.

Jätin pääsiäisen kaksi viimeistä kilpailua suosiolla väliin. Vaikka Belgian kisojen pitäisi mennä perustasoilla, huononakin päivänä, oli meno jo sen verran takkuista, että oli parempi hakea vauhtia matkaan radalta. Hyvän ratatreenin ja rennon maantietreenin päätteeksi oli mukava pakkailla pyörä laukkuun ja alkaa odotella huomista siirtymää.

Ensimmäinen jakso oli kilpailukunnolle pohjia luova. Viikolla 18 alkava toinen jakso huipentuu kesäkilpailukauteen kahden ajankohdan ympärille: kesäkuun alkuun ja heinäkuun puoliväliin. Kuuden viikon kuluttua toisen jakson alkamisesta ajan Saksassa 4-Bahnen Tournee ratakilpailut. Ohjelmassa pistaria ja linja-ajoa kumpaakin kahdesti, sekä mahdollisesti jokaisena iltana madisonia mikäli järjestäjät löytävät minulle parin.

Saksaan valmistautuminen alkaa vappuviikolla, jolloin ohjelmassa on kovempi treeniviikko reilulla 800km. Tämän jälkeen aletaan kehittämään vähitellen niitä ominaisuuksia, joita radalla tarvitaan ja noin kaksi viikkoa ennen Saksan kisoja siirryn tekemään aamutreenit radalle.

Saksan jälkeen ohjelma jatkuu seuraavilla kovilla määräviikoilla, joita on peräkkäin kaksi ennen kuin harjoittelu painottuu enemmän teho-ominaisuuksiin. Radalle suuntaan taas pari viikkoa ennen ensimmäistä kilpailua. Vielä on hiukan auki ajanko heinäkuussa kaksi vai kolme GP-kilpailua. Kahteen on jo paikat varmistettuna ja kolmannenkin kohtalo selviää Saksan kisojen jälkeen.

Jahka heinäkuu on reilussa puolessa välissään on 12 viikkoinen kesäkilpailukausi paketissaan. Ratakilpailujen ohella ohjelmassa on muutama maantiekilpailu, joissa sopisi toivoa parempaa menestystä kuin tähän mennessä ajetuissa. Heinäkuun puolivälin jälkeen on alustavassa ohjelmassa jälleen tiedossa viikon lepojakso, jonka jälkeen alkaakin perustyön tekeminen syksyn ratakilpailukautta varten. Ohjelmassa on GP-kisoja elo-, syys- ja lokakuussa, jonka lisäksi olisi tarkoitus saada maantiekilpailukilometrejä jalkoihin mahdollisuuksien mukaan.

Nykyisen kaltaisessa jumissa olin viime vuonnakin pari kertaa. Se ottaa muutaman päivän, että jaksaa palautella rauhassa, jonka jälkeen parin hankalan harjoituksen jälkeen homma lähtee taas kulkemaan. Jos on lähteäkseen. Kilpailukauden pääkisoista tulen infoilemaan jahka infottavaa on. Se on selvää, että tärkeimpien kisojen kohdalla ei selitellä enää astmoja ja allergioita tai valitella treenikiekkojen kanssa ajamisesta. Pääkilpailuissa tulosluettelo kertoo onnistuinko vai enkö.

Ketju poikki,
-M

Ei kommentteja: