maanantai 7. huhtikuuta 2014

Esittelyssä maantiepyörä 2014 - FELT AR3

FELT AR3 2014
On ollut ilo ja kunnia ajaa syksystä 2007 asti Oy Huntteri Ab:n maahantuomilla Felt-pyörillä. Alla on nyt seitsemäs Feltin maantiepyörä, jonka lisäksi ajossa on ollut kuusi cyclocrossaria, kaksi erilaista ratapyörää, aika-ajopyörä ja XC-maastopyörä. Omasta kokemuksestani voin sanoa, että Felt-pyörät ovat kehittyneet parempaan suuntaan vuosi vuodelta.(F-sarjan pyörästä juttua täällä FELT F4)

Felt on kehittänyt viimeisen 6-7 vuoden aikana lukuisia innovatiivisia ratkaisuja pyöriinsä. Maantiepyörissä näkyy tätä nykyä Felt DA:n ja Felt TK1:n kaltaisten edelläkävijäpyörien teknisiä ratkaisuja. Maantiepyöräni AR3 (=Aero Road) on nimenomaan tämän kehityksen tulosta.
(Felt pyörien kehityksestä: Felt USA - Who We Are)

Feltin AR-sarjassa on malleja kuusi kappaletta, jonka lisäksi tarjolla on runkosetti. Alumiinisen AR15 pyörän lisäksi tarjolla on kahdesta erilaisesta hiilikuidusta muotoiltuja pyöriä, joissa rungon materiaalin lisäksi erona on pyörään kiinnitetyt osat. AR1-AR3 ovat samaa hiilikuitua, ja edullisemmat AR4 ja AR5 ovat Feltin F-sarjalaisista tuttua UHC Performance -kuitua. Hiilikuituisten AR-sarjalaisten hinnat lähtevät liikkeelle 2300 eurosta.

Takajarru keskiön vieressä
En ollut ajanut AR-sarjan Feltillä ennen nykyistä pyörääni. Runkojen geometrioita vertailtaessa AR- ja F-sarjan pyörien välillä löytyy jonkin verran eroavaisuuksia. (Vertailtu 54cm koon pyöriä)

Suurin ero geometrioissa on AR-sarjan pyörässä oleva 20mm korkeampi emäputki verrattuna F-sarjan pyörään.  Emäputken ollessa korkeampi lyhenee pyörän reach-mitta samalla, joka ainakin vakiomittaisella ohjainkannattimella sai pyörän tuntumaan turhan lyhyeltä itselleni. Ohjainkannattimen vaihdollahan siitä selviää...

Lyhyempi reach ei tosin ole haitaksi siinä kohtaa, kun AR-sarjan pyörien yhtä hienoimmista teknisistä yksityiskohdista pääsee hyödyntämään. Ovaalin muotoinen istuinkannatin on käännettävissä ympäri, joten pyörän saa todella helposti muokattua aika-ajoihin ja triathloniin sopivaksi. Istuinkannattimen ollessa taka-asennossa pyörä on "perinteisen" maantiepyörän tuntuinen. Istuinkannattimen kääntäminen tuo satulaa eteenpäin todella paljon, ja pyörästä kehkeytyy hetkessä aika-ajoihin erittäin hyvä, ja nopean tuntuinen menopeli. Kääntämisen myötä istuinkulma muuttuu 73,5 asteesta 78,5 asteeseen. Moniko muu pyörä pystyy samaan?

Aerodynaamisesti muotoiltu runko on pärjännyt myös tuulitunnelitesteissä. Pyörän etuosa on suhteellisen massiivinen, joka Feltin mukaan takaa riittävän jäykkyyden voimakkaampienkin kirikuskien käsittelyssä. Takajarru on viety perinteisestä paikastaan putkien verran alaspäin ja onkin keskiön vierssä. Tällä saadaan kevennettyä istuinputkia ja toisaalta Feltin massiviinen keskiön seutu on taatusti riittävän jäykkä jarrua varten. Satulaputken yläosassa on integroituna istuinkannattimen kiinnittämistä varten kuusiokoloruuvit, joten erillisiä istuinputken kiristimiä ei tarvita. Satulaputki on takarenkaan mukaan muotoiltu; aerodynaamiset ratkaisut ovat pyörässä kaikkialla mukana. (Tarkemmin voi lukea täältä Felt AR wind tunnel data analysis)


AR3 on varustettu SRAM RED-sarjan 11-pykäläisellä vaihteistolla. Kampisetiksi BB30-keskiöön on asennettu SRAMin 902-sarjan kammet ja rattaat. Kiekkoina on, todella hyvän tuntuiset, Fulcrum Racing Quattrot, joissa on päällä Vittorian Rubino renkaat. Ohjainosina on alumiiniset 3T:n  ARX II ohjainkannatin ja saman tehtaan Tornova Pro tanko, johon saa helposti aika-ajokahvat kiinni. 

Saadessani pyörän ajoon olin erittäin skeptinen takajarrun suhteen. Vaikka SRAM RED-jarrut ovat kevyet ja tehokkaat olin silti epäileväinen takajarrun jarrutustehon suhteen. Jarrukahvasta lähtee täysmittainen vaijerinkuori rungon sisällä aina takajarrulle asti. Tuntuma jarruun oli todella tunnoton alussa. Vaijerinkuoren lyhentäminen noin 10 sentillä auttoi asiaa todella paljon, ja voinkin todeta, että takajarrun tuntuma on täsmälleen samanlainen mitä se on silloin, kun jarru sijaitsee perinteisessä paikassaan takahaarukassa.

Fulcrumin kiekot ovat olleet todella positiivinen yllätys. Noin 2000 kilometriä olen ajellut reilun parin viikon aikana kiekkojen kanssa Flaanderin alueen teitä. Vaikka olen ajanut mukulakivimäkiä niin ylös kuin alas, hyppinyt esteiden yli ja ajanut kilpaakin kiekkojen kanssa, ovat kiekot samassa kunnossa kuin uutena. Pinnat eivät ole löystyneet, vanteet ovat täysin suorat ja navat eivät ole alkaneet antamaan myöden. Ensiasennuskiekoksi siis todella hyvät, kun vielä huomioi valmistajan ilmoittaman 1700gr painon! (Huhujen mukaan toleranssi painossa on +10-20%)

Pyörä on kokonaisuudessaan tuntunut hyvältä. Ajoasento on maantiepyörämäinen ja tuntuu miellyttävältä oikean mittaisen kannattimen löytymisen jälkeen. Etuvaihtajaan kiinnitetty ketjun putoamisen estäjä on mukava lisä etenkin huonommilla pinnoittella, tai mäkisissä maastoissa, jolloin etuvaihtajan käytölle on tarvetta. Pyörä on vakaa ohjattava ja sen kanssa uskaltaa laskea kurveihin reipasta vauhtia. Pyörä myös kiihtyy erittäin hyvin pienistäkin vauhdeista, ja kiitos massiivisen keskiön alueen pyörä ei tunnu joustavan kovemmankaan väännön alla. Vaijerit kulkevat rungon sisällä ja pyörässä on valmius sähköisten osasarjojen käyttöön keskiön alla olevan akkupaikan myötä.

SRAM RED -osasarja on erittäin kevyt ja vaihtaa todella tarkasti. Olen ajanut niin SRAMilla kuin Shimanolla ja SRAMin vaihtamistuntuma on mielestäni parempi. Napakasti toimivat vaijerivetoiset vivut ovat ainakin omasta mielestäni hyvät. Se, että onko RED parempi kuin Shimanon Dura-Ace tai Campagnolon Record jääköön jokaisen itsensä päätettäväksi.

Pyörän painoksi, ilman polkimia ja pullotelineitä,  ilmoitetaan 7,37kg. Kisakiekkojen kanssa pyörä painaa siis alle seitsemän kiloa! Kevennystä pyörään haluavalle myös tangon, kannattimen ja kampisetin vaihtaminen ovat helppoja tapoja saada pyörän paino lähelle UCI:n 6,8kg:n painorajaa. Pyörä on siis kevyt!

Suomessa Felt AR3:n ohjesuositushinta on 3990€. Onko pyörä hintansa arvoinen?

Mielestäni AR3 sarjan monikäyttöisyys, jossa maantiepyörä muuttuu aika-ajopyöräksi istuintolpan ja satulan kääntämällä, sekä lisätangot laittamalla on jotain mitä en tiedä muiden valmistajien tarjoavan. (Huom. on mahdollista, että monillakin valmistajilla on samanlainen ratkaisu, mutta en vain ole asiasta tietoinen) Pyörä on erittäin hyvä valinta triathloniin kuin maantieajoonkin. SRAM RED -osasarja nostaa pyörän hintaa verrattuna AR4-malliin (osh 2749€) kuin myös kalliimmasta hiilikuidusta muotoiltu runko. Painoeroa tosin AR4 verrattuna on liki 800gr.

AR-sarjan Feltit edustavat aerodynaamisten maantiepyörien kärkeä. Osasarjoista riippuen pyörien hintahaitari on reilun 2000 euron ja yli 10000 euron välillä. Itse olen todella vakuuttunut omasta pyörästäni ja toivon, että pääsen tulevinakin kausina ajamaan Feltin Aero-muotoiluilla pyörillä. Oikean kokoinen, tarkasti viimeistäkin vaijeriamyöden säädetty ja voideltu AR-mallin pyörä on todellinen ilo ajaa.

Kun ketjustoppari löystyy mukulakivillä tarpeeksi on mahdollista saada ketju koskettamaan takajarrua. Pystyykö tähänkään jokainen pyörä? ;)

Ei kommentteja: