Huomenna käynnistyy radalla syyskauteni. Alustavasti kilpailuja on ohjelmassa aina joulukuulle asti, mutta ohjelma rakentuu kuitenkin siten, että mikäli jostain syystä kilpailuista tulee pidempi tauko lopetataan kausi siihen. Kisatuntuman ylläpitäminen on erittäin tärkeää, jotta voi taistella kisoissa parempiaan vastaan.
Syyskausi starttaa, aavistuksen raskaan oloisella, kahden omniumin viikolla. Keskiviikkona ja torstaina ajan Sveitsissä GP Suisse -kilpailussa omniumin. Perjantaina ja lauantaina on vuorossa Saksassa GP Dudenhofen -kilpailussa omnium. Saksan kilpailu tuli pienenä extrana ohjelmaan, koska tuttu kilpailunjärjestäjä tarvitsi mukaan kuskin kisoihin, ja saimme sovittua hyvän sopimuksen osallistumisesta.
Molemmat kilpailut ovat keränneet mukaan todella kovia osanottajia. Sveitsissä on mukana mm. Elia Viviani, Vivian Briesse, Roger Klüge, Glenn O'Shea, Ed Clancy...paremman kuvan oikeastaan saa Baanwacht.nl sivuilta ,jossa osanottajat on esitelty. Taidan olla 24 kuskista heikommalla UCI-rankingilla viivalla, vaikka oma sijoitukseni huitelee jossain 60 paikkeilla. No, toisaalta tälläiset kisat ovat tasonmittareita. Ei vaan saa antaa kovien nimien herättää liian suurta kunnioitusta / epävarmuutta ennen kilpailua tai kilpailun aikana.
Saksassa taso on hyvin samaa luokkaa. Muutama kuski jatkaa täältä Saksan kisoihin ja lisäksi Espanjan ja Puolan omnium-kuskit tulevat Saksaan.
Sveitsissä ajan kauden ensimmäisen takaa-ajon ilman, että saan huoltajalta/joukkueenjohtajalta kierrosaikatietoja. Se ei tietenkään ole este sille etteikö kovaa voisi silti ajaa. Henkilökohtaisissa ajoissa vaaditaan todella hyviä onnistumisia, jotta voisi saada pisteitä omniumissa tämän tason kilpailuissa. Tuloslistan puoleen väliinkin vaadittaneen omia ennätyksiä kaikilta matkoilta...Ryhmälähdöissä ajaminen on sinänsä helpompaa, että kisa vie mukanaan (jos nyt pudotusajoa ei tässä huomioida). Sveitsistä tavoitteeksi voisi asettaa hyvän omniumin, jossa vähintään viisi lajia onnistuu hyvin.
Sveitsissä loppuu kilpailut 21 ja Saksassa alkaa seuraavana päivänä kello 12. Siirtymääkin on nelisen tuntia, joka jakautunee kahdelle päivälle.
Saksassa ajetaan kisaa 250 metrisellä ulkoradalla. Radan profiili ja karkea, epätasainen pinta, tekee ajamisesta aavistuksen erilaista kuin sisällä. Saksassa aion rohkeasti kokeilla erilaisia välityksiä henkilökohtaisissa ajoissa. Saksassa tavoitteena on ajaa omnium läpi, jotta kisakestävyys paranisi. Syksyn EM-kilpailut jakautunee neljälle päivälle, joten sinänsä kaksi peräkkäistä omniumia ei ole pelkkää pelleilyä.
Twitteristä löytyy päivityksiä kisojen etenemisestä!
Ketju poikki,
-M
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti