maanantai 4. elokuuta 2014

Kilpailu: GP Lithuania

SM-radan jälkeen piti pientä kiirusta, joten päivittelyt jäivät blogin puolella vähemmälle. Ja toisaalta väsymys, niin henkinen kuin fyysinen, alkoi kasvamaan sen verran suureksi, että en vain jaksanut kirjoittaa blogia. Kisojen aikana päivät alkoivat radalla 8.00 ja kestivät 8-12 tuntia, joten ylimääräistä energiaa ei ollut.

Liettuassa ajetussa UCI GP:ssa oli ohjelmassa kolmeen päivään takaa-ajo, pisteajo, omnium ja linja-ajo. Eli yhdeksän lähtöä kesä kauden viimeisenä viikonloppuna. Omat suurimmat mielenkiinnon kohteeni olivat 4km takaa-ajo, sekä omniumin lajina ajettu kilometri, joissa molemmissa lähdin hakemaan omia ennätyksiämi. Ensimmäisen päivän pisteajon oli tarkoitus toimia jalkojen avaajana, ja kaikkien muiden viikonlopun lajien lähinnä ohjelman täytteenä. Täysillä tietenkin painetaan aina kun numero on päällä, mutta järkeä ehkä käytetään kisoissa eri tavalla tavoitteesta riippuen.

4km & pisteajo

Perjantaina ajettuun 4km takaa-ajoon lähdin rohkeasti koittamaan todella isoa välitystä kovan ajan toivossa. Valittu ratasyhdistelmä oli kuitenkin liian suuri ja hyvin alkanut ajoni hiipui viimeisellä 1,5km matkalla todella pahasti. Tuloksena oli silti oma ennätys 4.46.8, jolla irtosi kisan kahdeksas sija. Lähdin kilpailuun tavoitteena alittaa 4.42, mutta tällä kertaa se ei ollut oman kuntoni puitteissa mahdollista.

Illalla ajetussa pisteajossa surffailin porukan mukana bensaa säästellen, mutta jalkoja herätellen. 30km kilpailumatka meni vajaan 50kmh vauhdilla, joten ihan kelvosta kisavauhdista pääsi nauttimaan. Toisaalta on myös hienoa, että enää kisavauhdeissa mukana oleminen ei ole mikään ongelma, vaan perustasot riittävät viemään ajot läpi. Tietysti tuloksia ei saa aikaiseksi istuskelemalla pääjoukossa.

Omnium

Omniumin ensimmäisenä päivänä menetin niin linja-ajossa kuin pudotusajossa muutaman sijan, ja arvokkaan pisteen, omien ajovirheiden seurauksena. Hyvä 4km takaa-ajo (4.47.0) kuitenkin nosti sijoitustani sen verran, että olin ensimmäisen päivän jälkeen 13.

Toinen päivä avattiin kilometrin aika-ajolla. Väsymykseni oli todella kova ja tavoitteenani oli vain ajaa päivän ohjelmaa niin pitkälle kuin mahdollista. Voimavarat olivat vain loppu. Kilometri meni kuitenkin väsyneenäkin hyvin. Ajoin oman ennätykseni 1.07.4 , jolla paransin neljä viikkoa vanhaa ennätystäni 0,8 sekunttia! Ajo tuntui vauhdikkaalta, mutta ei tuntunut miltään. Ei pahaa oloa ajaessa, ei happoa jalossa ja yllättävän mitään sanomaton fiilis maalissa. Vain väsyä.

Kilometri, ja sen jälkeen ajettu lentävä kierros, nostivat omnium-sijoitukseni 11. ennen ratkaisevaa 40km pisteajoa. Pistariin lähdin selkeällä taktiikalla: kireihin en menisi, mutta kierroksia en aikonut myöskään hävitä. Eli kokoajan kärkiryhmässä muistaen samalla, että 40km on pitkä matka päivän päätteeksi. Vauhdikas (49,5kmh) pisteajo meni juuri kuten olin suunnitellut. Ympäriltä kaikkosi kuskeja suihkuun miinuskierrosten tullessa täyteen ja kilpailun aikana laskeskelin, että sijoitukseni pitäisi riittää top-12 paikkaan, jolla saisin korotetut UCI-ranking pisteet. Maalissa olin 10. ,joten tyytyväinen voi olla, koska varsin vähällä panostuksella omniumiin sain kelvon sijoituksen. Kilpailusta saadut UCI-ranking pisteet nostavat myös omnium-rankingini yli maailman cupin-karsintarajan, joten hyvä sekin. Maarankingissa olen sijalla 23-25, joka ei vielä aivan riitä siihen, että saisimme Suomelle maapaikan talven maailman cupiin (20 parasta maata).

Linja-ajo

Ennen omniumin finaalia, 40km pisteajoa, kävin ajamassa myös ohjelmassa olleen linja-ajon. Heti ensimmäisillä kierroksilla kilpailua aloitettiin ajamaan vauhdikkaasti ja olikin selvää, että jossain kohtaa päivää 3-6 ajajan ryhmä tulisi karkaamaan pääjoukosta. Noin kilpailun puolessa välissä kolme ajajaa irtaantui porukasta ja pääjoukon vauhdin laskettua huomattavasti saivat nopeasti noin 100 metrin eron. Oma hetkeni oli tässä ja kovalla vauhdilla perään.

Vihdoin onnistuin siinä, että ajan kärkiryhmän kiinni ja pystyn jatkamaan kärjessä räjähtämättä täysin. Saimme hyvällä vuorovedolla ajettua pääjoukon kiinni, joten päivä näytti todella hyvältä. Loppukirissä oma vauhtini ei riittänyt nousemaan podiumille, mutta neljäs sija CL1-tason kilpailussa on itselleni todella hyvä sijoitus. Heinikaisen Jukka on voittanut maailman cup-osakilpailun lisäksi tämän tasoisia kilpailuja aikanaan, mutta siihen se sitten jääkin viimeisiltä vuosilta mitä suomalaiskuskit ovat GP-kilpailussa tehneet. Olen tyytyväinen!

Liettuan kilpailut olivat henkisesti raskaat, mutta tuloksellisesti erittäin hyvät. Yhdeksän viikkoinen kesäkilpailukausi on nyt ohitse ja tällä viikolla ei treenejä ole ohjelmassa. Syyskilpailukausi alkaa radalla jo neljän viikon kuluttua, jota ennen pitäisi hiukan harjoitellakkin, ajaa kermiksiä ja nostaa omaa suorituskykyä. Syksyn ohjelma näyttää todella hyvältä, ja oma kehitys radalla on edennyt todella mukavasti talven-kevään aikana.

Särkevin lihaksin kohti lepoviikkoa!

-M

Ei kommentteja: