maanantai 22. huhtikuuta 2013

Esittelyssä maantiepyörä 2013 - FELT F4

Maantiepyörä kaudella 2013
Lähdetään nyt heti aluksi liikkeelle siitä, että seuraava teksti sisältää enemmän infoa kuin analyysiä pyörästäni. En osaa kertoa onko pyöräni 73 asteen ohjauskulma isostikin erilainen johonkin pyörään, jossa on 74 asteen ohjauskulma. Enkä analysoida takahaarukan taivutusten vaikutusta tienpinnasta tulevien värinöiden suodattamiseen. Se mitä osaan on kopioida Feltin nettisivuilta osaluettelon ja kirjoitella omia tuntemuksiani pyörästäni.

Kuvassa on siis Huntterilta kaudeksi 2013 alle saatu Feltin F-sarjan maantiepyörä. Feltillä F-sarja hiilikuituisten maantiepyörien mallistoa, josta löytyy pyörät niin ProTour-joukkue Argos Shimanolle kuin hyvää laatua etsivälle peruspyöräilijälle. F-sarjaa kehutaan niin hallittavuuden kuin jäykkyydenkin osalta.

Itse olen päässyt ajamaan viimeiset kuutisen vuotta Feltin F-sarjan pyörillä. Matkan aikana runkoa on viilailtu paremmaksi ja paremmaksi muutaman vuoden välein. Rungot ovat olleet aina hyvin viimeistellyn oloisia, värimaailma maltillinen, mutta muutakin kuin mustaa tarjoava ja pyörät kokonaisuudessaan laadukkaan oloisia aina tehtaan esikasauksesta alkaen.

Tämän vuotinen pyöräni on mattavalkoisen värityksen myötä mitä parhain väline paljastamaan onko pyörää ulkoilutettu muulloinkin kuin aurinkoisina kesäpäivinä myötätuuleen ajellen. Yhdistettynä mustiin putkiosiin on Feltistä saatu ainakin omaa silmääni erittäin paljon miellyttävä paketti.

F-sarjan hiilikuituisiapyöriä on saatavilla Shimanon Dura-Acen sähköosilla, Sramin Redeillä, Shimanon Ultegran sähköosilla, Ultegran mekaanisilla osilla ja Sramin Apexeilla. Oma työkaluni on varustettu mekaanisilla Ultegroilla, jotka sopivat käteeni ja tasooni enemmän kuin hyvin. ProTour-miesten ajellessa Dura-Acen osilla on tämän amatöörin helppo nähdä itsensä erittäin tyytyväisenä Ultegra-tason palikoilla.

Pyörässä on Shimanon Ultegraa vaihtajien ja vaihdekahvojen lisäksi jarrut ja polkimet. BB-30 -keskiöksi on valittu FSA:n keskiö johon on kiinnitelty saman valmistajan SL-K Light hiilikuitukammet. Keskiön seutu on rungossa massiivisen näköinen, joka lisännee pyörän jäykkyyttä. Kammissa on kiinni compact-jaolla olevat rattaat kokoa 52/38. Takarattaiden ollessa kokoa 12-23 löytyy ajettavia välityksiä itselleni riittävästi niin mäkiin kuin kireihinkin. (52x12 ~100rpm = ~56kmh)

Putkiosat ovat Feltin omaa tarjontaa. Perusalumiinisia osasia, jotka kestävät taatusti käyttöä. Satulana Feltissä on tänä vuonna Prologo Nago Evo 2.0. Penkki vaikutti varsin mukavalta istua, joten ensiasennus satulalla ajellaan tämäkin vuosi.

Kiekkoina omassa Feltissäni on alla Mavicin Cosmic Carbone SLR -avokiekot. 52mm korkeat hiilikuitukehät on yhdistetty Mavicin napoihin hiilikuituisilla litteillä pinnoilla. Kiekkojen mukana tuli Mavicin omat renkaat, jotka vaikuttavat erittäin laadukkailta. Cosmic Carbone SLR -kiekot on valmistettu Mavicin Exalith-teknologiaa jarrupinnoissa hyödyntäen ja tämän ansiosta kiekot toimitetaan SwissStopin jarrupaloilla.

Felt ilmoittaa pyöränsä painoksi ilman polkimia, Shimanon RS-21 valmiskiekoilla, 7,95kg. Netistä etsiskelin tietoa, että Shimanon kiekot painavat 1850gr ja Mavicit 1600gr. Näin ollen pyörän paino kisakunnossa olisi noin 7,8kg. Siihen kun laitetaan päälle polkimet (320 gr), pullotelineet ja mittari niin paino lienee 8,2-8,4kg välillä. Kelpaa mainiosti!

Lopuksi voidaan todeta, että tälläkään kaudella ajovauhdit eivät jää liian pieniksi ainakaan kaluston takia. Eli ei muuta kuin vaatteet niskaan ja myötätuulta etsimään.

-M

Ei kommentteja: