perjantai 29. heinäkuuta 2016

Kilometrejä Kupittaalla

Viime aikoina on kelit suosinut harjoittelua ja päivät ovat säännöllisesti alkaneen kymmenen aikoihin Kupittaan Velolla. Ensi viikko painettaneen vielä Kupittaalla 3-4 treeniä ennen ensimmäistä rataleiriä.

Kun kuukausi vaihtuu on EM-kilsalle 11,5 viikkoa aikaa. Talvella kun valmistauduttiin MM-kisoihin tuo 11,5 viikkoa olisi ollut ajanjakso joulukuun toiselta viikolta kisoihin. Nyt voi siis todeta, että lähtötilanne tuolle 11,5 viikon jaksolle on huomattavasti parempi kuin talvella ja tietysti harjoittelu, kelien salliessa, on paljon helpompaa kun voi ajaa ulkona, eikä tarvitse joka päivä hikoilla vain sisällä.

EM-kisat ajetaan lokakuun 19-23.päivä Pariisissa. Valintoja kisoihin ei ole tehty, mutta pitää koittaa ajaa kovaa, jotta voi tulla valituksi. Valitettavasti kisoja, joissa pääsisi kilsaa kellottamaan, ei ole ennen EM-kisoja, mutta pitää kellotella Kupittaalla ja mahdollisesti matkata jollekin 250m radalle testaamaan kuntoa.

Tuntuma ajamiseen on ihan hyvä. Lähdöistä tosin puuttuu voimaa, tai siis voima on vähentynyt keväästä. Täytyy muistaa, että laji muuttuu paljon kun siirrytään Turusta (saati Helsingistä) sisäradalle. Pelkästään lähtökiihdytykseen käytettävissä oleva matka lyhenee todella paljon, joka asettaa startille suurempia vaatimuksia verrattuna pitkiin ulkoratoihin.

Viikolla ajoin myös kesäni tärkeimmän kisan kotimaassa: Aluemestaruus kilometri Kupittaalla. Kahtena edellisenä vuotena ajanut samassa ajankohdassa kilometrin aika-ajot, joten oli mielenkiintoista testata menoa. Viime vuonna ajettu kilometrin aika 1.08.38 parani 1.01 sekuntia ja uusi ennätykseni Kupittaalla on 1.07.37 noin 53,4 kilometrin keskituntinopeudella. Lähtö oli heikko, mutta vauhti löytyi vähitellen ja vaikka tuuli puhalteli 3-4m/s (Etelä, 200°) ajo pysyi hyvin kasassa. Kypärän onnistuin säheltämään silmille, mutta onneksi tutulla radalla osaa ajaa suhteellisen hyvin pelkistä viivoista.

Datat ajosta kertoivat osittain karua kieltään. Esimerkiksi startissa jäätiin alle 20W/kg tason (tavoite +22W/kg) ja maksimikierrokset nousivat vain karvan yli 130. Toisaalta ajo ei hyytynyt pahasti, matkakierrokset tuntuivat hyvältä ja tietysti aika oli hyvä. Mutta silti...tavoite oli ajaa .07 alle Kupittaalla.

Video ajosta löytyy täältä: https://youtu.be/e46ZtuHSgfg

 Mitä tuo aika sitten tarkoittaa?

26.7.2016 Kupittaa: 1.07.37

3.10.2015 Aigle: 1.07.1

17.10.2015 Grenchen: 1.06.2

20.5.2016 Minsk: 1.06.6

4.6.2016 Panevezys: 1.05.9

17.6.2016 Helsinki 1.07.2 (ulkona)

Eli esimerkiksi viime syksyn, läpi kauden jatkuneen sairastelun jälkeen ajettuihin, Aiglen ja Grenchenin aikoihin verrattuna Kupittaan veto oli oikein mainio. Tai miksei vaikka, jos vertaa kevään Panevezysin ajoon omniumin toisena päivänä.

Toisaalta 1.04 pitää päästä sisällä pian. Ja siihen ei auta se, että ajaa Kupittaalla 1.07 alkuisi aikoja, koska matkavauhtia on oltava sisällä lähes 3km/h enemmän, kiihdytyksen nopeampi ja maksiminopeuden korkeampi...

Seuraava stoppi SM-rata ja 1km aika-ajo Helsingissä. Tiistain ajon jälkeen pientä (=vähän isompaa) ongelmaa oikeassa jalassa. Saa ihan täyden työn tehdä, että tuolla saa hyvän tuloksen aikaiseksi - voi olla, että podium tiukassa tällä kertaa.

Ketju poikki,
-M

Ei kommentteja: