maanantai 14. lokakuuta 2013

GP Liettua

(Tämä teksti on kirjoitettu todella väsyneenä kun 3/4 osaa 13h matkasta lähivelolta kotiin oli takana.Pahoittelen toistoa ja kirjoitusvirheitä.)

Liettuassa ajettu UCI CL2-luokan Omnium osoittautui kapeasta kärjestä huolimatta ihan kohtuullisen tasoiseksi kilpailuksi.

Viivalla oli kaksi Ukrainan maajoukkuemiestä, Liettualaiset Ramunas Navardauskas ja Darius Dzervus, allekirjoittanut ja kymmenkunta kansallista kuskia. Taso vaihtelee kovasti UCI-kilpailujen välillä. Keski-euroopan kisat keräävät säännöllisesti tasokkaamman kattauksen kuskeja. Kilpailut ovat tosin keski-Euroopassa CL1-luokassa, joka tarkoittaa suurempia UCI-pisteitä ja palkintorahoja.

Lentävä kierros avasi ensimmäisen kilpailupäiväni. Ajoin ennätykseni 14,47, jolla irtosi avauslajista toinen sija.

Pisteajon tiesin olevan haastava. Kapean kärjen kisoissa kilpailua on tekemässä yleensä vain muutama kuski ja näin nytkin. Taktiikkani oli pitää alussa riittävän kovaa vauhtia ja saada porukkaa hajalle. Tämä onnistui hienosti ja jo toisen välikirin jälkeen sain revittyä neljän miehen porukkamme irti. Reipasta vauhtia mentiin ja ajoimme muut kierroksella ylös. Vaikutti hyvältä. Loppukisan oli tavoitteena ottaa tasaisesti kiripisteitä ja varmistella sijoitusta neljän kärkikuskin joukkoon.

Kaikki menikin hyvin siihen asti kun sain tulosluettelon kilpailun jälkeen. Yllätyksiä oli muutamia; yhdestä kiristä Liettuan miehelle kuusi pistettä, vaikka viisi on maksimipistemäärä, yhdelle liettualaiselle +20pts vaikka miestä ei kisassa näkynyt muita ylösajamassa, itseltäni puuttui vain yksi 5pts kirivoitto yhdeksännen kirin kohdalla. Tiedustelin asiaa tuomaristolta ja vastaus oli "siinä oli yhdessä kohdassa sekava tilanne ja voi olla,että tässä on mennyt jotain sekaisin".

No joo. Jälkikäteen ajateltuna olisi tarvinut jaksaa taistella asiasta. Jossitellaan. Jos porukoista pudonnut, vauhdin hiljentymisen ansiosta pääjoukkoon takaisin päässyt liettualainen, ei olisi saanut +20pts olisin saanut yhden sijoituspisteen vähemmän. Jatketaanpa jossitellen. Jos olisin saanut sen puuttuvan 5pts kiristä olisin saanut toisen sijoituspisteen vielä itseltäni pois. Se jossitteluista.

Omniumin ensimmäisen päivän päättävä pudotusajo on oma heikkouteni kuten olen aiemminkin todennut. Tavoitteena oli vain minimoida tappioita ja onnistuin siinä kohtuullisen hyvin. Olin kuudes.

Neljän kilometrin aika-ajo avaa toisen omnium-päivän. Sain ensimmäisen kerran kisoihin paikalle avustajan, joka huusi kierrosaikoja itselleni. Ajo oli todella helppoa ja loistavassa kontrollissa kierrosaikojen ollen 17,5-18,0 sekunnin välissä. Katsahdin kierrostaulusta, että 2km jäljellä ja olin alkamassa kiihdyttämään vauhtia. Tiesin, että ajo sujui ja saisin hyvän ajan.

Taktiikka, ja sen osaaminen, voi auttaa kummasti omniumissa. Ukrainalaiset hoiti homman todella hienosti. Vaikka ajon hetkellä kiehuin sisällä on jälkikäteen nostettava hattua.

Ukrainalainen parini aloitti aika-ajonsa todella reippaasti. Ukrainan valmentaja elehti jatkuvasti kovempaa vauhtia ensimmäisen kahdeksan kierroksen aikana. Kahden kilometrin pisteessä ukrainalainen oli ajanut minut kiinni ja nousi väkisin ohi ja eteeni. Itse ajattelin tässä kohtaa, että nyt tulikin hyvä pari ja tuosta kun tuo jatkaa menoa on helppo saada hyvä ajorytmi päälle ja oma hyvä aika kasaan. Mutta mutta. Ukrainan koutsi nosti kättä pystyyn ja kierrosajat laskettiin noin sekuntia hitaammaksi toiselle 2km jaksolle. Haluttiin varmistaa, että en ajaisi hiukan alle 4.50, johon ensimmäinen ukrainalainen oli ajanut. Ja tässähän he onnistuivat. Molemmat ukrainalaiset olivat tuloslistalla edessäni. Oma aika, 4.52, oli tietenkin pettymys, koska edellytyksiä olisi hyvällä vauhdinjaolla ollut parempaankin.

Aika-ajossa, jos on tullut ohitetuksi on toisen kuljettajan ohittaminen hylkäyksen uhalla kiellettyä. Ukrainan joukkue teki todella hienon suorituksen, kun saivat ajettua itsensä hyville sijoituspisteille. Jälkikäteen ei voi tosiaan kuin nauttia siitä kuinka hienosti tuo hoidettiin. Kierrosajat siis parillani heikkenivät 17 sekunnin tuntumasta 18,2 sekuntiin. Ajo ei hyytynyt ukrainalaisella. Täysin kontrolloitua tasaista ajoa. Hienoa!

Linja-ajossa oli matkaa 15km ja tarkoituksena oli tietenkin saada hyvä sijoitus. Reipas alkuvauhti päälle ja jo kuuden kilometrin jälkeen olimme ajaneet pääjoukon kierrokselle kisan viiden kärkinimen kanssa. Loppukirissä olin niin jalat ja pää jumissa, että en kyennyt tekemään mitään fiksua. Koitin kiriä alareunasta viimeiset 500m. Eipä onnistunut parhaimmalla tavalla. Kisasta aika vähän muistoja. Pahaa teki.

Kilometrillä ajoin omaa tasoani olevan 1.10.1, joka ei tällä kertaa riittänyt tarpeeksi pitkälle.

Jäin kokonaiskilpailussa neljänneksi. Podium-paikasta jäin pisteen verran. Vähän parempaa tuuria pisteajossa, 0,08 sekuntia nopeammin kilometrillä, sijaa pidemmälle pudotusajossa jne...Toisaalta se, joka oli kolmas oli kuuden lajin jälkeen yhden pisteen parempi. Eipä siinä kummempia tarvitse sitten selitellä enää.

Kilpailun voitti Liettuan Ramunas Navardauskas, toinen oli Ukrainan Roman Gladyh ja kolmas Liettuan Darius Dzervus. Oma neljäs sijani tuotti 44 UCI-rankinpistettä Omnium-rankingiin.

Kausi on periaatteessa ohi, kuten edellisessä postauksessa spekuloin. Vai onko?

Ketju poikki,

-M

Ei kommentteja: