maanantai 2. kesäkuuta 2014

Kilpailu: Tour of Estonia

Kaksipäiväinen Tour of Estonia oli Suomen maajoukkueelle menestyksekäs!

Ensimmäisellä etapilla Tallinnasta-Tartoon Roope Nurmi oli 9. ja Matti Manninen 10. Tarto GP:ssa Mikko Paajanen oli pitkässä irtiotossa, josta saadun bonussekunnin, ja kahden hyvän etappisijoituksen, turvin nousi kokonaiskilpailussa sijalle 11. Mikko sai muutaman UCI-rankingpisteen, joiden avulla Suomi saanee myös kuskin ensi syksyn U23 MM-maantielle.

Kilpailut alkoivat perjantaina 190km maantieajolla Tallinnasta Tartoon. Harmaan päivän tavoite oli saada yksi suomalainen päivän irtiottoon. Hyviä yrityksiä teimme kärjessä, mutta lopulliseen irtiottomuodostelmaan emme saaneet ketään suomalaista. Vauhdikkaan ensimmäisen tunnin jälkeen, ja irtioton mentyä, oli oma tehtäväni hakea juomaa huoltoautolta muille kuskeillemme. Olin pullot saanut autosta matkaan ja lähdössä takaisin pääjoukkoon, kun takana rytisi. Sen verran ehdin huomaamaan, että meidän huoltommehan se oli ajanut edeltävän auton perään.

Pienen neuvonpidon jälkeen kävi selväksi tuomariautosta, että meillä ei olisi kilpailussa enää huoltoa. Saisimme pulloja neutraalihuollosta ja samoin varakiekkoja. Myöhemmin myös saimme huomata, että kiinteässä huollossa ei myöskään ollut huoltajaamme, joten ei mennyt ihan putkeen tällä kertaa...

Actice Jet (Pol), CCC Polsat (Pol) ja Suomi takaa-ajossa

Hatkan karattua kauas horisonttiin oli Suomen-joukkue se, joka käynnisti pääjoukossa takaa-ajon. Pienen tovin jälkeen myös puolalaiset Active Jet ja CCC Polsat tulivat jakamaan vetotöitä kanssamme. Vauhti oli rauhallista, mutta pakko myöntää, että kun vajaan sata kilometriä pyörii kärjessä 3-5 miehen kanssa alkaa jalka tyhjenemään - etenkin kun juomatäydennystä ei matkan aikana näkynyt. Eihän meidän olisi pakko kärjessä ollut vetää, mutta menipähän päivä nopeampaan. Viitisen kilometriä ennen maalia oma päiväni tuli valmiiksi ja pyörittelin maaliin, jossa sain kuulla joukkueemme hyvistä tuloksista. Päivän kruunasi joukkuekilpailun johto ensimmäisen ajopäivän jälkeen.

En ala kertomaan sen enempää siitä, miten odottelimme kisan jälkeen 3,5h pyyhkeet päällä hotellissamme huoltajia paikalle ilman ruokaa ja vaatteita. Sattuu ja tapahtuu....

Tarto GP oli omalta osaltani vaikea. Kierrosajon kierros piti sisällään pari pientä mäkeä, jotka olivat edellisen päivän jäljiltä todellista myrkkyä. Onneksi Mikko pääsi heti kilpailun alussa irtiottoon niin ei tarvinut kuin pyöriä pääjoukon kärjessä, vetoa tekevien miesten takana. Vähän ennen puoliväliä rikoin takakiekkoni, joka edesauttoi sitä, että lopetin ponnettoman kitumiseni Tarton kaduilla. Onneksi Suomella oli kovassa kunnossa olevia kuskeja, joista Matti ja Mikko olivat parhaiten sijoittuneina Tarto GP:ssa ja yhteistuloksissa. Toivottavasti Suomen Pyöräilyunioni lähettää maajoukkueen tänä vuonna vielä johonkin toiseen kilpailuun. Olisi todella sääli, että hyvässä kunnossa olevat kuskimme eivät pääsisi ajamaan maajoukkueen paidassa ennenkuin keväällä 2015 Tour of Estoniassa.

Lyhyt palauttelu Eestin kilpailuista on takanapäin ja tänään tein ensimmäisen ratatreenin valmistautuessani viikonlopun kilpailuihin Saksassa. Meno oli viellä kankeaa ja rentous puuttui ajamisesta, mutta toisaalta perjantain 200km pyörän päällä oli pisin ajoni sitten viime vuoden SM-maantien, joka lienee sotkenut hiukan kroppaa. No, kisoihin on aikaa vielä kolme päivää.

Tarto GP 2014 - viimeisiä polkaisujani   
Ketju poikki,
-Mika



Ei kommentteja: