Eilen tuossa kirjoittelin eksyneeni ilman numerolappua pyöräkisoihin vaikka luulin porukkalenkille tulleeni. Tänään oli vuorossa ensimmäinen kisapäivä Belgian maaperällä.
Keli oli mitä mainioin ja liki tuuleton auringonpaiste sai hien jo virtaamaan noin 15km matkalla majoituksesta kisapaikalle. Ajelin joukkuekaverini kanssa suoraan noutamaan numeroitani kilpailukansliasta belgialaisen kyläkahvilan pihalta. Yksi lappu selkään ja numero runkoon. Sillä siitä selvitään.
Kilpailun oli luvattu olevan helpompi kierrosajokilpailu kuin muut tämän päivän kisat tässä maassa. 165 lähtijää pakkautui tälle helpolle matkalle varsin tiiviiseen ryppääseen odottamaan lähtöä. Ennakkoon kävimme katsomassa kuinka kaksikaistainen tie muuttuisi pyörätienlevyiseksi peltotieksi noin 600 metriä startin jälkeen. Hyvä paikka lähdössä oli siis tärkeä ja samoin pyrkimys päästä mahdollisimman korkealle porukassa ennen tien kaventumista. Molemmissa asioissa onnnistuin ihan kelvosti.
Kilpailu sisälsi 12 kierroista, joissa ajelimme viitisen kilometriä peltoteitä ja muutaman kilometrin leveää kaksikaistaista autotietä. Meno oli erittäin intensiivistä ja hektistä kilpailussa. Onneksi tuuli oli tänään armelias, joten pidempiä sivutuulipätkiä ei matkalle osunut. Koko kilpailun ajan oli pyrittävä nousemaan joukossa ylemmäksi. Tämä siksi, että kaksikaistaisella tiellä vauhdin tasaantuessa huomasin aina valuvani alaspäin suuressa pyöräilijäjoukossa.
Olen päättänyt olla kisoja sen kummemmin kommentoimatta. Niin nytkin. 100km taistelin porukassa, koitin pitää sijoitustani ja tavoittelin maaliinpääsyä. Lopussa nousin porukan kärkeen kun matkaa oli maaliin kolmisen kilometriä. Ajon hektisyys ja vahvasti tyhjentynyt jalka kuitenkin olivat merkki itselleni siitä, että pudottaudun pois kärjestä ja annan niiden hoitaa homman kenellä jalkaa on.
Maaliin siis päästy. Tuloksien mukaan keskivauhti oli 45,8kmh. 165 lähtijästä 110 pääsi maaliin. Melko kyytiä ainakin itselleni. Tehomittarissa lukee, nollatehot poisjätettynä, kisan keskitehoksi 319 wattia, kisan aikana tehdyksi 39 yli 700 watin kiihdytystä ja keskisykkeeksi noin 85% maksimisykkeestä.
Olen tällä hetkellä tyytyväinen. En siksi, että sijoituin pääporukan häntäpäähän, vaan siksi että pääsin maaliin ja olin kahdesti kärjessä yrittämässä ratkaisuja. Pieniä asioitahan nämä ovat, mutta itselleni tällä kertaa merkittäviä. Tavoitteena oli saada tiukka kisa alle ja omaan kuntotasoon nähden tämä oli tiukka. Toki moni ajoi paremmin kuin itse ajoin, mutta silti aion pysyä tyytyväisenä. Jatkossa on toki parannettava, mutta maltilla on edettävä. Kilpailut ovat niin erilaisia täällä verrattuna Suomeen, että nyt aletaan ikäänkuin opettelemaan kilpailemista ja koitetaan sitä kautta kehittyä, mikäli ollaan kehittyäkseen vielä.
Kilpailun jälkeen kokoonnuimme joukkueemme kanssa kasaan ja kävimme kisaa läpi. Saimme napattua sijat 6 ja 10 ,joten ainakin tulosluettelossa muutama miehemme komeilee kärkipään tuntumassa. Tuossa jossain kohtaa valitin joukkueena ajamisen puutteesta. Emme tänäänkään ajaneet joukkueena, koska Kermesse-kilpailuissa kilpailemme yksilöinä. Joukkue olimme kuitenkin viivan ylitettyämme. Naureskelimme porukassa, olimme iloisia menestyjien puolesta, kukaan ei kiukutellut kisan päätteeksi - olet niin hyvä kuin tuloksissa olet. Nautin myös suunnattomasti tästä puolesta kilpailua.
Valmentajani muista kuskeista rahakkaammassa Kermesse-kisassa toinen Kiwi-ajaja oli noin 30 ja toinen pääjoukon hännässä. Silti 3x maaliin, joten päivä ei mennyt ihan pieleen.
Lopuksi mainittakoon, että lisäsin Kilpailukalenteri kohtaan päivämäärän otsikon perään osoittamaan viimeisintä kilpailuohjelman päivitystä. Seuraavaksi päivittelen kalenteria huomenissa.
-M
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti